پارک و بالکنی دوست داشتنی و زیبا با گل اقاقیا

گل اقاقیا با نام لاتین Robinia بومی مناطق جنوب شرقی ایالات متحده می‌باشد که 30 نوع از این گیاه وجود دارد و در قلمرو بومی خود با نام توت سیاه شناخته می‌شود. به دلیل اینکه این گیاه زیبا به راحتی رشد می‌کند کاشت وسیع آن، در سایر مناطق مانند آمریکای شمالی، اروپا و آفریقا مشاهده می‌شود. امروزه اقاقیا در این مناطق به صورت طبیعی رشد می‌کند و با این نوع محیط‌ها سازگار شده است.

گل اقاقیا

کاشت گل اقاقیا

گل اقاقیا ارتفاع بلندی ندارد اما به صورت عرضی زیاد رشد می‌کند و فضای زیادی را اشغال خواهد کرد به همین دلیل این نوع گیاه مناسب کاشت در باغ‌های بزرگ و پارک‌ها می‌باشد، البته به این نکته باید توجه داشت گل اقاقیا درست است که تنه‌ی قوی و محکمی دارد اما داری شاخ و برگی شکننده است، به همین علت بهتر است محل کاشت این گیاه در معرض وزش باد شدید نباشد.

گل اقاقیا را می‌توانید با استفاده از بذر یا پاجوش بکارید:

در روش کاشت با بذر در ابتدا چند ساعت بذر‌ها را در آب بخیسانید سپس آن‌ها را در گلدان بکارید. بذر‌ها برای جوانه زدن نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارند به این نکته توجه داشته باشید که در هوای گرم این زمان بیشتر خواهد بود به همین علت مجله‌ی پزشکی آسان طب به شما همراهان گرامی توصیه می‌کند کاشت گل اقاقیا به وسیله‌ی بذر را در فصل پاییز انجام دهید. گلدان حاوی جوانه‌ی اقاقیا را در محلی قرار دهید که کمی نور خورشید داشته باشد. وقتی کمی قوی شد و ساقه‌ی گل، کمی بیش از یک سانتیمتر قطور شد می‌توانید گیاه را از گلدان به خاک انتقال دهید.

در روش کاشت با استفاده از پاجوش در ابتدای فصل بهار پاجوش‌هایی که 10 تا 15 سانتیمتر رشد کرده‌اند و قسمتی از آنها خشک نشده است را از گیاه اصلی جدا کنید. تا زمانی که پاجوش را به گلدان منتقل کنید می‌توانید آن‌ها را در آب نگهدارید. هنگام انتقال گیاه از گلدان به محل اصلی کاشت، گودال عمیقی ایجاد نکنید همینقدر که خاک ریشه را بپوشاند کافی است.

نیاز آبی گیاه

گل اقاقیا

گل اقاقیا تا اندازه‌ای در برابر خشکی مقاوم است اما باید به این نکته دقت شود که درست است اقاقیا در خاک خشک هم می‌تواند زنده بماند ولی بهتر است خاک گیاه همیشه اندکی رطوبت داشته باشد و زیاد خشک نشود همین مقدار برای رشد و شکوفایی گیاه کافی است و آبیاری بیش از نیاز باعث فاسد شدن ریشه‌ی گیاه خواهد شد.

خاک مناسب برای گل اقاقیا

گل اقاقیا به خاکی سبک نیاز دارد. خاک باید به گونه‌ای باشد که به خوبی آب را از خود تخلیه کند و آب در خاک باقی نماند اقاقیا در اکثر ترکیبات خاک رشد می‌کند به جز خاک شور برای خاک گیاه گزینه موجود عبارتند از گچ، خاک رس، ماسه.

نور مناسب

برای گیاه مهم است که بیشتر ساعات روز در معرض نور خورشید قرار داشته باشد زیرا گل اقاقیا با سایه میانه‌ی خوبی ندارد و کاشت گیاه در مکانی سایه گیر سبب می‌شود تا رشد و گل دهی خوبی از گیاه شاهد نباشیم.

برگ‌های گل اقاقیا در فصل‎های مختلف تغییر می‌کند

گل اقاقیا

گل اقاقیا مقاومت خوبی در برابر سرما و گرما از خود نشان می‌دهد ولی این مورد را در نظر داشته باشید که در هر فصل گیاه تغییرات خاص خود را خواهد داشت. در فصل بهار و تابستان برگ‌های سبزی دارد، در پاییز برگ‌های زرد رنگ و در زمستان شاهد ریزش برگ‌های اقاقیا هستیم.

هرس یا پیرایش گیاه

اگر گسترش گیاه به گونه‌ای مزاحم نباشد اقاقیا به هرس خاصی نیاز ندارد برای هرس گیاه می‌توانید در انتهای تابستان شاخه‌های خشکیده و آسیب دیده‌ی گیاه را جدا کنید.

فصل گلدهی اقاقیا

در اوایل فصل بهار غنچه‌های کوچک گیاه پدیدار می‌شود و گلدهی تا پایان فصل بهار ادامه دارد. طیف رنگ گل‌های اقاقیا که خوشبو و معطر نیز هستند از سفید تا بنفش را شامل می‌شود. از نکته‌های جالب توجه در دوران گل دهی اقاقیا این است که اگر در فصل گلدهی، زنبور‌ عسل از شهد گل‌های اقاقیا تغذیه کند عسل تولید شده از شهد گل اقاقیا طعم خاص خود را خواهد داشت.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫3/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا