Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
کاربردهای لانولین چیست ؟ Lanolin – مجله آسان طب

کاربردهای لانولین چیست ؟ Lanolin

لانولین یا چربی پشم به موم زرد رنگی گفته می شود که آن را از غدد چربی پشم حیوانات می گیرند. اکثر لانولین‌ مورد استفاده توسط انسان از پشم گوسفند گرفته می شود. در این بخش از آسان طب اطلاعاتی را درباره لانولین در اختیارتان می گذاریم.
 کاربردهای لانولین چیست

لانولین چیست ؟

جالب است بدانید که لانو لین اکثرا به اشتباه و برای بیش از ۱۵۰ سال در فارماکوپه ها چربی پنداشته می‌شد در حالی که فاقد گلیسرید و در حقیقت از جنس موم ها میباشد. این موم با فشردن پشم گوشفند در میان یک غلطک بدست می اید. به گزارش آسان طب تمام یا بیشتر لانولین در زمان تهیه نخ، نمد و پارچه از پشم جدا خواهد شد.

نقش طبیعی لانو لین در پشم  حیوانات حفاظت از آن در برابر آب و هوا و محیط زیست میباشد. به همین دلیل لانو لین و اکثر مشتقات آن به عنوان ماده بهداشتی برای درمان و زیبایی پوست انسان استفاده میشود.

لانولین به عنوان یک موم ، یکی از مهمترین پایه روغن ها در مصارف آرایشی و بهداشتی است و برای ساخت و ترکیب با انواع کرم های دست و صورت و گاهی پمادهای چشمی به کار برده می شود. در گذشته از این ماده در طب سنتی به منظور درمان بیماری های پوستی و ناراحتی های مفصلی استفاده میشده. در این بخش از اسان طب برخی از خواص لانولین را در اختیارتان می گذاریم.

کاربردهای لانولین چیست

خواص لانولین چیست ؟

این ماده طبیعی خواص خیلی زیادی برای پوست و موی ما دارد. برخی از این خواص عبارتند از :

برطرف کننده شقاق نوک پستان مادر در زمان شیر دهی :

این ماده طبیعی با از دست رفتن رطوبت پوست مبارزه کرده و موجب بهبود شقاق نوک پستان می‌شود (البته باید در این مدت از شیردهی با سینه بیمار جلوگیری گردد)

زخم نوک پستان :

استفاده از این ماده طبیعی برای درمان زخم نوک پستان تاثیر زیادی دارد.

نرمی و لطافت پوست :

به گزارش آسان طب از این ماده طبیعی در ساخت کرم های نرم کننده و حفظ جوانی پوست استفاده زیادی می شود.

محافظت از خشکی و حفظ رطوبت پوست :

این ماده طبیعی مانع خشک شدن پوست می شود. وقتی که رطوبت هوا پایین است، آب اندکی را که در لایه های پوست وجود داشته،حفظ خواهد کرد.

ضد چین و چروک :

این ماده طبیعی از شیارها و چین و چروک‌ ظریف پوست کم میکند و یکی از اجزای اصلی کرم‌های ضد چین و چروک پوست است

ترک پاشنه پا :

با مصرف مداوم از این ماده طبیعی ترکها و شقاقهای پوست مقدار زیادی کاهش می یابد.

کاربردهای لانولین چیست

طرز تهیه کرم ضد چروک زیر چشم لانولین

مواد لازم
لانولین : ۲۵۰ گرم
روغن بادام شیرین : ۱شیشه کوچک
برای تهیه کرم لانولین ابتدا لانولین را روی حرارت غیر مستقیم می گذاریم تا روان و شل شود. سپس روغن بادام را به ان می افزاییم. به جای روغن بادام از روغن زیتون یا روغن کرچک هم می شود استفاده کرد . به گزارش اسان طب روغن بادام را باید به قدری اضافه کنیم که مخلوط تهیه شده خیلی هم رقیق نباشد . این کرم را هنگام ماساژ زیر چشم بزنید تا چین و چروکتان رفع شده و پوستتان نرم شود.

طرز تهیه کرم لانولین

مواد لازم

  • لانولین ۱۵ گرم
  • روغن بادام سی سی ۶۰
  • روغن جوجوبا سی سی ۶۰
  • روغن شترمرغ سی سی ۶۰
  • موم ورقی(موم زنبور عسل) ۵۰ گرم
  • عطر محمدی و یا اسانس رز مقداری

 

برای تهیه این کرم باید ابتدا لانولین و موم ورقی را داخل ظرف پیرکس بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بگذارید. در مرحله بعدی پس از ذوب شدن لانولین ، موم، روغن های معرفی شده وعطر محمدی یا اسانس رز را به انها بیافزایید و با هم حسابی ترکیب کنید.

وقتی سرد شد کرم آماده است . از این کرم در محل کار ، منزل و در زمان استراحت و یا قبل از خواب  استفاده کنید .

خواص لانولین به صورت خلاصه

  • ضد چین و چروک دور چشم
  • مفید در درمان سیاهی دور چشم
  • شاداب و شفاف کننده پوست صورت
  • مرطوب کننده و ضد پیری پوست
  • سرشار از اسید های چرب مفید برای پوست
  • موثر در درمان ترک های حاملگی ، چافی ، لاغری و (زیر بغل)پرورش اندام

 

 

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از آسان طب درباره خواص لانولین تقدیمتان کردیم بهره کافی را برده باشید.

 

‫3.3/5 ‏‫(4 نظر)‬

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52