Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
آشنایی با خواص لبو یا همان چغندر پخته – مجله آسان طب

آشنایی با خواص لبو یا همان چغندر پخته

لبو خوش طعم و شیرین، کالری بسیار کمی دارد و به صورت آبپز و به تنهایی، یک دسر خوشمزه محسوب می شود اما نهایت استفاده‌ای که معمولا ما ایرانی‌ها از آن می‌کنیم، در تزئین غذا یا نهایتا تهیه دسر ماست و لبوست!چغندر خوب گیاهی است که زیاد در خاک نمانده باشد چون چغندری که زیادی رسیده باشد، برعکس سایر میوه‌ها که له می‌شوند، سفت می‌شود! برای شناسایی چغندر پیر هنگام خرید، خوب است بدانید این چغندرها معمولا گردنی باریک دارند و شیارهایی روی آنها ایجاد شده. چغندر خام به عسل گیاهی معروف است و در احادیث آمده که خداوند بعد از عسل، شفا را در چغندر قرار داده است و همین موضوع، نشان‌دهنده ارزش غذایی بالای چغندر است. همه اجزای لبو مفید است؛ از ریشه، ساقه و برگ گرفته تا پوست و گوشتش! برگ چغندر خام باعث بهبود ورم طحال می‌شود، همچنین در طب سنتی توصیه شده که برای از بین بردن شوره و چربی مو، سر با جوشانده برگ چغندر شسته شود؛ این جوشانده نه تنها خاصیت ضدشپش دارد که از آن می‌توان برای درمان ترک دست و پا نیز استفاده کرد.

خواص لبو

لبولبو کمک قابل ملاحظه ای برای از بین بردن مواد سمی کبد و کارکرد بهتر آن دارد.چغندر وقتی پخته یا تخمیر میشود مانند ترشی لبو مقدار مواد مغذی سالم برای ک اهش فشار خون پایین میاید بنابراین خوردن لبوی ساده یا اب لبو توصیه میشود تا از منفعتهای آن کم نشود.

۱- طبیعت لبو گرم و تر است.

۲- ضماد برگ با اسیدبوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود.

۳- فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌ های قلبی در بیماران قلبی است.

۴- شیرۀ لبو یکی از بهترین شیره های سبزی است که به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می بخشد. از این رو مصرف چغندر به خانمها بسیار توصیه می شود. چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

۵- لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.

دیگر خواص اعجاب انگیز لبو

لبو۶- لبو دارای مقادیر فراوان آهن در کنار ویتامین ” C ” و اسید فولیک است که از بروز کم خونی در افراد بویژه دختران جوان ممانعت می کند.

۷- املاحی که در شیرۀ لبو وجود دارد، یک پاک کنندۀ بسیار عالی برای کبد، کلیه و کیسۀ صفراست.

۸- ملین، نرم کنندۀ و ادرارآور بوده و در رفع یبوست نقش عمده ای را ایفا می کند. همچنین اهمیت به سزایی در دستگاه گوارش دارد.

۹- درمان کننده التهاب مجاری ادرار است.

۱۰- چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماریهای پوستی بسیار مفید است. اشتها را نیز زیاد می کند.

11- چغندر مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین ” A ” می شود.

۱۲- خوردن لبو برای رعشه مفید است خصوصاً اگر برگ آن سرخ رنگ باشد.

۱۳- برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود می بخشد.

۱۴- لبو مخلوط با آب هویج دفع کننده سنگ کیسه صفراست.

۱۵- خوردن لبو در هوای خشک خصوصاً در فصل زمستان مؤثر تر است و به همه، خصوصاً پیران بسیار توصیه می شود.

۱۶- شستشوی سر با جوشانده آن شوره و چربی مو را از بین می برد و ضد شپش است.

۱۷- قرار دادن دست و پای ترک خورده در آب گرم شده برگ آن، موجب بر طرف شدن عارضه می شود.

۱۸- ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسی و زگیل مؤثر می باشد و چنانچه با حنا مصرف شود برای رویاندن مجدد مو و نکویی آن تأثیر به سزایی خواهد داشت.

۱۹- مصرف لبو برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد.

۲۰- در استعمال خارجی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده می شود.

۲۱- شربت آن بهترین نوشابه و تقویت کننده بدن و دافع سموم بدن است (برای تهیه شربت چغندر، با آبمیوه گیری آب سه تا چهار عدد چغندر خام را بگیرید و آن را با یک لیوان آب معدنی مخلوط کنید).

۲۲- لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.افراد می توانند با مصرف ۱۰۵ گرم چغندر قرمز، ۵۳ درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

پس در این بخش با خواص  چغندر و لبو اشنا شدیم. در شب یلدا این خوراکی طرفداران خیلی زیادی دارد. همچنین از اب ان میتوان برای تزیین برنج استفاده کرد. در فصل زمستان برای پذیرایی از مهمان در کنار کدو توصیه شده است.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52