توت آرونیا دارای خواص زیادی برای سلامتی انسان است

توت آرونیا بومی شمال آمریکا بوده و هم‌اکنون در شرق اروپا رشد می‌کند. Aronia عموما به انواع توت‌هایی که در بوته رشد می‌کنند، اشاره دارد. توت آرونیا را هم می‌توان به تنهایی مصرف کرد و هم می‌توان به عنوان یک ماده غذایی در انواع غذاها مانند کیک، آبمیوه حتی چای به کار برد. همانطور که می‌دانید انواع توت‌ها دارای مزایای سلامتی بسیاری هستند و یکی از این موارد می‌تواند خواص ضد سرطانی آن باشد.

توت آرونیا

معرفی کامل توت آرونیا

آرونیا دارای محتوای بالایی از مواد مغذی به نام پلی فنول‌ها است. تحقیقات انجام شده در فناوری مواد غذایی و بیوتکنولوژی سال 2015 حاکی از آن است که توت آرونیا دارای بالاترین مقدار پلیفنول از 143 گیاه است. ما در این مقاله قصد داریم تا به برخی از مزایای توت آرونیا برای سلامتی و بررسی شواهد‌های موجود برای این ادعاها بپردازیم، همچنین در ادامه محتوای مواد مغذی آن‌ها را بررسی کرده و چگونگی قرار دادن آن‌ها را در رژیم غذایی برایتان شرح خواهیم داد.

داشتن اثر ضد سرطان

در سال 2004 مطالعه‌ای بر روی تاثیرات عصاره انگور، آرونیا و بلوبری در جلوگیری از رشد سرطان روده بزرگ انجام شد، این مطالعه نشان داد در حالی که تمام عصاره‌ها رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کردند، آرونیا قوی‌ترین اثر را داشته است. مطالعه‌ انجام شده در سال 2009 نیز بیانگر آن بود که عصاره آرونیا باعث کاهش آسیب سلول‌ها در ارتباط با سرطان سینه می‌شود. نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که عصاره آرونیا در افرادی که سرطان سینه را تجربه می‌کنند، به عنوان محافظ عمل خواهد کرد.

ارائه اثر ضد دیابت و سلامت ارگان

تحقیقات از اثر ضد دیابتی آرونیا حمایت می‌کند. بر اساس مطالعه انجام شده روی موش صحرایی در سال 2015 مشخص شد که عصاره آرونیا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و التهابات مربوط به دیابت را به میزان زیادی کاهش خواهد داد. مطالعه انجام شده بر روی موش‌های مقاوم به انسولین در سال 2012 نیز نشان داد که عصاره آرونیا مقاومت به انسولین را در چندین سطح مقاوم می‌کند. این نتیجه به طور بالقوه باعث می‌شود که آرونیا در جلوگیری از رشد دیابت نیز مفید واقع شود. مطالعات انجام شده در سال 2016 نیز نشان داد که سطح قند خون و چاقی تحت تاثیر آرونیا قرار دارند. مطالعه‌ای در سال 2016 به بررسی اثرات آب میوه آرونیا بر روی آسیب‌های کبدی موش صحرایی پرداخت. طبق این مطالعه محققان دریافتند که آب آرونیا باعث کاهش شدت آسیب‌های کبدی خواهد شد. یک مطالعه مشابه در سال 2017 نیز به اثر محافظتی آب میوه آرونیا در برابر آسیب کبدی در موش صحرایی پی برد. نویسندگان این مطالعه احتمالا این اثر را به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی آرونیا بیان کرده‌اند. بر اساس مطالعه دیگری در سال 2017 مشخص شد که آب آرونیا به کاهش شدت علائم مشکلات معده در موش‌های صحرایی کمک خواهد کرد.

شریان و سلامت رگ‌های خونی

مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد که توت آرونیا می‌تواند از بدن در برابر بیماری شریان coronary محافظت کند. عصاره آرونیا و بلوبری هر دو به استحکام بافت بدن و بهبود جریان خون کمک خواهند کرد. این امر یک ویژگی مهم و حیاتی محسوب می‌شود زیرا بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی منجر به سفت شدن شریان‌ها و کاهش توانایی عروق خونی برای استراحت یا فشار خون خواهد شد. از سه عصاره آزمایش شده، آرونیا دارای قوی‌ترین اثر بوده و به همین ترتیب، محققان نتیجه گرفتند که عصاره‌ها می‌توانند در درمان بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر عمل کنند. مطالعات سال 2013 این یافته‌ها را تایید کرده و بر اساس آن محققان دریافتند که آرونیا در کاهش فشار خون موثر بوده و می‌تواند به مبارزه با فشار خون بالا در شریان‌ها بپردازد.

اطلاعات تغذیه‌ای

توت آرونیا نیز همانند سایر توت‌ها غنی شده از مواد مغذی است. طبق بررسی‌های انجام شده جزئیات تغذیه‌ای دقیقی در این رابطه ارائه داده شده است که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ویتامین‌ها

ویتامین C : به مقدار 137 تا 270 میلی‌گرم در هر کیلوگرم

فولات: 200 میکروگرم بر کیلوگرم

توت آرونیا

ویتامین B1: میزان 180 میکروگرم بر کیلوگرم

ویتامین B2: میزان 200 میکروگرم بر کیلوگرم

ویتامین B6: میزان 280 میکروگرم بر کیلوگرم

نیاسین: 3000 میکروگرم بر کیلوگرم

اسید پانتوتنیک: 2790 میکروگرم بر کیلوگرم

توکوفرول: 17.1 میکروگرم بر کیلوگرم

ویتامین K: میزان 242 میکروگرم بر کیلوگرم

مواد معدنی

سدیم: 26 میلی‌گرم بر کیلوگرم

پتاسیم: 2180 میلی‌گرم بر کیلوگرم

کلسیم: 322 میلی‌گرم بر کیلوگرم

منیزیم: 162 میلی‌گرم بر کیلوگرم

آهن: 9.3 میلی‌گرم بر کیلوگرم

روی: 1.47 میلی‌گرم بر کیلوگرم

چگونه توت آرونیا را در رژیم غذایی خود قرار دهیم؟

توت آرونیا در انواع مختلفی از جمله تازه و آبدار در محصولات پخته شده و دستورالعمل‌های دیگر و یا از طریق مکمل‌‌های غذایی مختلف به صورت عصاره استفاده می‌شود. مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که می‌توان از آرونیا در آن‌ها استفاده کرد، به شرح زیر است:

  • کلوچه‌ها
  • کیک‌ها
  • بیسکوییت‌ها
  • مربا
  • چای
  • آب میوه‌ها

خطرات احتمالی و عوارض جانبی

توت آرونیا عموما منجر به خشکی دهان شده و این عارضه ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد، اما بعید است که سلامتی فرد را تحت الشعاع قرار دهد. هیچ شواهد و مستنداتی از خطرات مصرف آرونیا در دسترس نبوده اما با این‌حال، برخی ممکن است نسبت به مصرف آن آلرژی داشته باشند.

نگاهی اجمالی

توت آرونیا

آرونیا حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله روی، منیزیم، آهن و ویتامین B، C و K است. مقادیر مواد مغذی، بسته به نوع رشد و تهیه آرونیا متفاوت است، بنابراین هر نام تجاری باید به صورت جداگانه بررسی شود. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که توت آرونیا می‌تواند مزایای سلامتی قابل توجهی در مبارزه با رشد برخی از سرطان‌ها و آسیب‌های مرتبط با آن داشته باشد، آرونیا همچنین تاثیرات مثبت قابل توجهی از نظر انسولین و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. این اثرات به ویژه در افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید واقع خواهد شد. محققان معتقدند که توت‌های آرونیا می‌تواند بر روی کبد اثر محافظتی بر جای گذاشته و به کاهش علائم و آسیب‌های ناشی از اختلالات معده کمک نماید. آرونیا همچنین در کاهش فشار خون و کمک به آرام شدن رگ‌های خونی موثر واقع شده و به این ترتیب، برخی محققان اعتقاد دارند که آرونیا در درمان بیماری‌های قلبی عروقی نیز مفید خواهد بود. اگرچه خشکی دهان نوعی عارضه جانبی از مصرف آرونیا بوده و برای برخی از افراد ناخوشایند است اما حقیقتا هیچ شواهدی از خطرات بهداشتی مرتبط با آرونیا وجود ندارد.

منبع: http://asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا