Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
پیشگیری و درمان کم خونی آنمی – مجله آسان طب

پیشگیری و درمان کم خونی آنمی

کم خونی آنمی یکی از انواع کمخونی است که به دلیل کمبود گلبول قرمز اتفاق می افتد. ضعف، بی حوصلگی و خستگی از علایم کم خونی آنمی هستند. برای درمان کم خونی آنمی گوشت قرمز، عدس و خوراکیهایی که آهن دارند را فراموش نکنید. میوه ها وسبزیجاتی که ویتامین ث دارند به بهبود کم خونی آنمی کمک می کنند. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره علایم و روشهای درمان کم خونی آنمی اطلاعاتی را تقدیم تان می کنیم.

علایم و روشهای درمان کم خونی آنمی

کم خونی آنمی چیست ؟

اگر دائما احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید، ممکن است به آنمی ( کم خونی ) دچار شده باشید. آنمی یک اختلال خونی متداول است که هر فردی در دوره ای از زندگی اش ممکن است به آن مبتلا شود.

علایم و روشهای درمان کم خونی آنمی

بسیاری از انواع کم خونی خفیف وکوتاه مدت است. اما اگر این بیماری برای مدت طولانی درمان نشود می تواند جدی شود. خبر خوب این است که با دریافت میزان کافی آهن، می توان از آنمی پیشگیری کرده و آن را به راحتی اصلاح کرد.

کم خونی زمانی ایجاد میشود که سلولهای فرمز به میزان کافی در خون وجود نداشته باشند. به گزارش آسان طب ممکن است تعداد سلولهای قرمز در خونتان کم باشد یا ممکن است سلولهای قرمز فاقد پروتئین غنی از آهن که هموگلوبین نامیده میشوند باشند. سلولهای قرمز خون مسئول ارائه اکسیژن به کل بدن هستند و هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را حمل می کند.

وقتی تعداد سلولهای قرمز یا سطح هموگلوبین شما بسیار پایین باشد، بدن نمی تواند اکسیژن مورد نیاز خود را تامین کند و سبب میشود شما احساس خستگی نمائید. ممکن است علائم دیگری مثل تنگی نفس ، خواب آلودگی، سردرد، رنگ پریدگی یا یخ کردن دستها و پاها را داشته باشید.

متداولترین نوع کم خونی آنمی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما کمبود آهن داشته باشد. این شرایط آنمی فقر آهن نامیده میشود و معمولا زمانی ایجاد میشود که در رژیم غذایی آهن کافی وجود نداشته باشد. بدن شما برای ساختن هموگلوبین و سلولهای سالم قرمز خون نیاز به آهن دارد. بنابراین باید به بدن مرتبا آهن، ویتامین B12، فولات و پروتئین عرضه شود. شما می توانید این مواد مغذی را با خوردن رژیمی متعادل یا دریافت مکملهای غذایی دریافت کنید.

علت متداول دیگر آنمی فقر آهن از بین رفتن سلولها است که ممکن است د رنتیجه آسیب دیدگی، زایمان یا جراحی حاصل شود.زنانی که در سنی هستند که قابلیت به دنیا آوردن بچه را دارند به خاطر از دست دادن خون در زمان عادت ماهانه در معرض آنمی فقر آهن هستند.

زنان در زمان بارداری نیز به آهن اضافه نیاز دارند. اگر آنمی در طول بارداری درمان نشود، نوزادان متولد شده ننیز به آنمی حاصل از فقر آهن مبتلا هستند. این فقر آهن می تواند بر رشد کودک و رشد مغز تاثیر بگذارد.

زنانی که علائم خستگی و بی حالی را دارند ممکن است فقر آهن داشته باشند. حتی اگر مدت زمان زیادی است که با این حالت زندگی کرده اید باز هم این مورد را کنترل کنید. تغییرات خیره کننده ای بعد از مصرف مکملها ی آهن توسط زنان دیده میشود. برخی می گویند هیچ گاه حسی به این خوبی نداشته اند.

در صورتی که هنوز در مورد علایم کم خونی ( آنمی ) نیاز به تحقیق و اطلاعات بیشتری دارید میتوانید به این لینک ( علایم کم خونی ) مراجعه کنید.

برخی از افراد مبتلا به کم خونی آنمی ممکن است متوجه آن نشوند. ممکن است علائم خفیفی داشته یا اصلا علائمی نداشته باشند. پزشک می تواند با یک آزمایش ساده خون متوجه کم خونی آنمی در شما شود.

درمان کم خونی آنمی

می توان با خوردن غذاهای غنی از آهن از انواع متداول کم خونی آنمی پیشگیری و آن را درمان کرد. بهترین منابع آهن عبارتنداز: گوشت قرمز (مخصوصا جگر و گوشت گاو)، گوشت ماکیان، ماهی و صدفها. غذاهای دیگری که غنی از آهن هستند عبارتند از: توفو، نخود، عدس، سبزیجاتی که برگهای سبز تیره دارند مثل اسفناج، میوه های خشک مثل آلو و کشکمش و غلات و نانهای غنی شده با آهن.

محققان در تلاش برای یافتن راههایی برای درمان کم خونی هستند. برخی از انواع آن را می توان با دارو درمان کرد. در موارد شدید ممکن است نیاز به انتقال خون یا جراحی باشد.

اگر از غذا آهن مورد نیاز خود را دریافت نمی کنید، از پزشک خود بخواهید برایتان مکملهای حاوی آهن تجوبز کند. بدن آهن موجود در گوشت قرمز و ماهی را بهتر از سبزیجات جذب می کند. اگر گیاه خوار هستید، برای اطمینان از دریافت آهن کافی حتما با یک پزشک عمومی مشورت کنید.

پیشگیری از کم خونی آنمی

برای پیشگیری از کم خونی آنمی حاصل از فقر آهن غذاهای غنی از آهن و ویتامین B بخورید. میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C مصرف کنید چون ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می کند.

اگر در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت نمی کنید در مورد مکملهای آهن با پزشک خود مشورت کنید.

اگر زنی در سن باروری هستید که دوره های عادت ماهانه در شما شدید است یا قبلا کم خونی در شما مشخص شده است حتما سالی یک بار یا هر دو سال یکبار خود را چک کنید.

شما میتوانید از روش هایی که در این لینک ( کم خونی ) با کم خونی مبارزه و از ابتلا به آن پیشگیری کنید.

کم خونی آنمی
کم خونی آنمی

کم خونی آنمی یکی از انواع کمخونی است که علایم مختلفی دارد. در مقاله بالا به علایم کم خونی آنمی و راههای پیشگیری از کم خونی آنمی اشاره کردیم.

کم خونی آنمی و کلا کم خونی ها بیشتر به خاطر کمبود اهن اتفاق می افتند. برخی کم خونی ها ارثی هستند. اما برخی از انها اگر شخص از بچگی به تغذیه اش توجه شود هیچ وقت دچار این مشکل نمی شود.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از اسان طب درباره کم خونی آنمی تقدیمتان کردیم بهره مند شده باشید.

گرد آورنده : https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52