Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
ویژگی های یک ماهی کوی سالم زینتی و روش مراقبت از آن – مجله آسان طب

ویژگی های یک ماهی کوی سالم زینتی و روش مراقبت از آن

ریشه ی ماهی کوی (Koi) به کشور ژاپن باز می گردد. بعد از ژاپن را با نام « نیشیکیگوی » می شناسند که به معنی « رنگارنگ پشمی » است. تحقیقات انجام شده زیستگاه اولیه ماهی کوی در آسیای مرکزی بوده است. سال ها پیش در ایران ماهی کوی را با نام ماهی ماگوی می‌ شناختند و به عنوان کالای صادراتی و خوراکی کشور هایی نظیر چین ، اروپای غربی و ژاپنی صادر می کردند. در ادامه مطلب از آسان طب با ما همراه باشید، تا در باره ماهی کوی که یک نوع ماهی زینتی در آب شیرین آکواریومی به حساب می آید بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های یک ماهی کوی سالم زینتی و روش مراقبت از آن

آشنایی با ماهی کوی

در امتداد این ماهی در کشور ژاپن تاکید می شود و تا هنگامی که به عنوان منبع خوراکی استفاده می شد ، فقط به رنگ قهوه ای تولید می شد و ماهی به رنگ آبی و یا قرمز دیده نمی شد. اما زمانی که به عنوان ماهی زینتی به حساب آمد، تکثیر ماهی کوی سفید و قرمز بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته امروزه تنوع رنگ بندی بسیاری در بدن این ماهی در جهان وجود دارد.

آشنایی با ماهی کوی

ویژگی های یک ماهی کوی سالم

حالت کلی بدن: بدن ماهی کوی سالم کشیده و دوکی شکل می باشد. البته ماهی مناسب برای تکثیر ماهیانی هستند که دارای ساقه ی دمی کلفت تری هستند.  در یک ماهی کوی سالم باید فاقد شکل غیر معمول بوده ،  شکم ماهی نباید بیش از اندازه متورم یا لاغر باشد و رنگ باید بهترین باشد. توجه داشته باشید که وجود هرگونه مشکل در باله ها نشان دهنده عدم خلوص نژاد است.

سر: چشمان ماهی باید کاملا شفاف باشد و هیچ گونه لکه یا عوامل خارجی روی آن دیده نشود. چشم ها باید فاقد برجستگی بیش از اندازه و یا حتی تورم باشند. دهان ماهی باید فاقد شکل نا متعارف باشد و باید بدون وجود توده ، جوش و یا هر گونه قارچ باشد.  بر روی آبشش ها نباید قارچ یا هر گونه عامل دیگری دیده شود ( توجه کنید که خالهای سفید مروارید شکلی که بر روی آبشش و باله سینه ای ماهی نر در فصل تخم ریزی دیده می‌شود با این موارد اشتباه نگیرید).  تند و یا کند بودن نفس ماهی ها نیز از نشانه های عدم سلامت آن ها است.

حرکت ها: ماهی های سالم می توانند به خوبی شنا کنند و به غذا خوردن تمایل دارند.

ماهی کوی آبی رنگ

نحوه نگهداری از ماهی کوی

برای نگهداری از ماهی کوی آکواریوم با حداقل حجم ۲۰۰ لیتر حاوی گیاه و به همراه کف شنی نیاز دارید.  البته این نوع ماهی به ریشه گیاهان آسیب می رساند و دیده شده است که در اطراف ریشه ی گیاهان حفره هایی ایجاد می‌کنند تا به آن ها آسیب برساند. بنابراین با استفاده از تخته سنگی اطراف ریشه گیاه را بپوشانید تا از آن محافظت کنید.

ماهی های کوی دمای یک الی ۳۰ درجه سانتی گراد می توانند تحمل کنند و تا حدود ۸۰ سانتی متر رشد آن دیده شده است. این ماهی ها در شرایط طبیعی در حدود ۲۰۰ سال عمر می کنند، اما در آکواریوم فقط ۲۵ الی ۳۵ سال می توانند عمر کنند. البته فراموش نکنید که این نوع از ماهی ها  بهتر است که با سایر هم نوعان خود در یک تانک نگهداری شوند.

ماهی کوی در آکواریوم زیاد غذا می خورد و به سرعت آب آکواریوم را کثیف خواهد کرد. بنابراین باید آب آکواریوم را به دفعات تعویض کنید. توجه داشته باشید که دهید برای ثابت ماندن رنگ ماهی ها در آکواریوم اهمیت ویژه‌ای دارد. مخلوطی از دو رنگ قرمز و سفید تمام  نیاز نوری آنها و همچنین گیاهان آبزی را برطرف می کند.

بهترین و در دسترس ترین گیاهی که می توانید برای برای کاشت در آکواریوم ماهی های کوی استفاده کنید گیاه کریپتون است ، زیرا کوی ها آنها را نمی خورند. در نظر داشته باشید که امکان بیرون پریدن ماهی ها از آکواریوم بسیار زیاد است ، بنابراین از شیشه ای به عنوان درب آکواریوم خود استفاده کنید.

ویژگی های یک ماهی کوی سالم زینتی و روش مراقبت از آن

روابط اجتماعی ماهیهای کوی با ماهی های دیگر

ماهی های کوی را نباید با ماهی های کوچک نگهداری کرد زیرا آنها را می خورند. می توانید این نوع از ماهی ها را در کنار خانواده بارب ها و شارک های مخصوص آب شیرین و یا حتی پنگوسی های گیاه خوار و خانواده ماهی های لوچ نگهداری کنید. حتی می توانید ماهی های کوی را با ماهی هایی همانند ماهی گلد فیش برکه ای ( گلد فیش های آکواریومی همانند نژاد های لاین هد و یا پیرل اسکال به دلیل سرعت شنای کمی که دارند توسط ماهی های کوی شکار می شوند ، بنابراین برای نگهداری باکوی ها مناسب نیستند ) آکواریوم نگهداری کنید.

ویژگی های یک ماهی کوی سالم زینتی و روش مراقبت از آن

تعیین جنسیت ماهی های کوی

درباره ماهی های نر سن بلوغ در حدود ۲ تا ۳ سالگی است ، اما در ماهی های ماده با فاصله زمانی ۶ ماه الی یک سال بلوغ صورت می گیرد. برای تعیین جنسیت ماهی ها آنها را از آب خارج کرده و ظرفی مناسب قرار دهید.  سپس از بالا به آن ها نگاه کنید می بینید که بدن ماهی ماده از بالا گرد تر و عمیق تر است، در حالی که بدن ماهی نر کشیده تر است. البته در زمان تخم ریزی می توانید از روی دانه های سفید رنگ و جوش مانند بر روی آبشش و سر ماهی، بیرون زدگی مجرای تخم ریزی ماهی ماده در فواصل آمادگی برای تخم ریزی به جنسیت ماهی ماده پی ببرید.

جنسیت ماهی کوی نر را با نگاهی به قسمت گود در میان باله ی مخرجی می توانید از ماهی های کوی ماده تشخیص دهید. ماهی های کوی در هر تخم ریزی ، چیزی در حدود هزار تخم تولید می کنند.

ویژگی های یک ماهی کوی سالم زینتی و روش مراقبت از آن

تغذیه ماهی های کوی

لارو ها بعد از شش روز از خارج شده و از غذاهای زنده تغذیه می کنند (لازم است از غذاهای زنده تغذیه کنند).  بعد از این که به سن هشت ماهگی رسیدند رنگ هایی در سطح بدن آن ها پیدا می شود. از انواع غذاهای خشک میتوان برای تغذیه ماهی کوی استفاده کرد.

تغذیه ماهی های کوی

اطلاعات زیادی در مورد ماهی کوی در ایران وجود ندارد و با تحقیقات انجام شده سعی کردیم تمام اطلاعات ممکن از این نوع ماهی را گرد آوری کرده و مقاله ی کاملی برای شما همراهان همیشگی آسان طب تهیه کنیم. امیدواریم از این مطلب و همین طور تصاویر ضمیمه شده ی آن لذت و بهره کافی را برده باشید. از این که با علاقه مندی بیشتر مقاله های دیگر ما را دنبال می‌کنید از شما سپاسگزاریم.

منبع: http://asanteb.com

‫4/5 ‏‫(5 نظر)‬

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من تو استخرمون نه تا ماهی کوی داریم
    الان آبشون رو عوض کردیم اما یکشون که فکر کنم ماده هست میاد روی آب و نفس نفس میزنه
    میشه بگید بیماریش چی هست؟

  2. سلام‌ دوستان من میخوام یک جفت ماهی کوی بخرم اندازش متوسطه میخوام تو آکواریوم بندازمشون اندازه اکواریوم هم طول ۱ متر عرض ۳۰ سانت ارتفاع ۵۰ سانت
    من تو آکواریوم ماهی کوپی،آنجل،کالر فیش ،زبرا و …
    تو نظرات بالا گفتن برای ماهی کوی آرامش لازم است آخه چجوری
    من میترسم ماهی کوی با ماهی های آکواریوم من دعوا کنه کمک کنید خواهشا

    1. در بالا گفته شده با ماهیهایی نظیر پنکوسی گیاهخوار که سفید می‌باشد یا انواع گلدفیش ساده یا کله شیری، ماهی‌های لوچ و انواع بارب ها نگهداری کرد.

  3. سلام دوست گرامی من یه حوضچه ساختم ولی عمق حوضچه ۲۵سانته و پمپ هوا هم گذاشتم یازده تا ماهی کوی داخلش انداختم شبها هم که سرد میشه هوا روی حوض پلاستیک میکشم آیا مشکلی براشون پیش نمیاد اگر امکان داره راهنمایی کنید ممنون از لطفتان

  4. سلام، خسته نباشید بنده ۲۰ تا کوی تو یه استخر متوسط دارم که کمی گودیش زیاده، از وقتی انداختمش تو آب اصلا نمیتونم ببینمشون، چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

  5. سلام
    من چند عدد کوی از ۵ سانت تا ۳۰ سانت تو یه حوض ۵۰۰ لیتری دارم یه هفتس دارمشون ، ولی هرچی غذای خشک ماهی میریزم اصلا میلی نشون نمیدن و نمیخورن !!!
    نگرانم میشه راهنماییم کنید
    ممنون

  6. آقا سلام . نگران نباش درست میشه . من آب آکواریومو عوض کردم یکی از کوی هام که باله بلنده کم غذا شد وقتی من میرم میاد رو آب غذا میخوره . کم کم حالش خوب میشه خیالت راحت میگو بده بهش

  7. با درود خدمت شما
    کوی های من الان چهل روزه دارمشون اول که اوردمشون خوب بودن بعد سه روز بشدت ترسو شدن و الان هم غذا میدی فرار میکنن من که برم میان دزدکی میخورن هرچی فکر میکنم نمیتونم دلیلشو بفهمم 4 تا کوی حدود 15 تا 20 سانت هستند در یک تانک 100*60 سانتی چکار کنم ترشون بریزه

    1. سلام وقتی کوی ها فرار میکنن علتش اصلی شون استرس است تامیتونی آرام بهش غذابده ویه مهیط آرام بزارش بعد چند مدت هم میتونی بزاری تو آب نمک آب نمک استرس رو کاهش میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52