تقویت سیستم ایمنی بدن تنها با مصرف 14 ماده غذایی

انسان برای داشتن جسم سالم نیاز به یک سیستم ایمنی قوی دارد. سیستم ایمنی شامل اندام‌ها، سلول‌ها، بافت‌ها و پروتئین‌ها است. این عوامل با هم به فرآیند‌های بدن‌سازی پرداخته تا با پاتوژن‌هایی که شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها و بدنه‌های خارجی می‌گردند، مبارزه کنند زیرا آن‌ها باعث عفونت یا بیماری می‌شوند. ادغام غذاهای خاص به رژیم غذایی ممکن است پاسخ ایمنی بدن را تقویت نماید، به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم به معرفی 14 مواد غذایی جهت تقویت سیستم ایمنی بپردازیم.

تقویت سیستم ایمنی

معرفی برخی از مواد غذایی جهت تقویت سیستم ایمنی

همراهان مجله پزشکی آسان طب همانطور که می‌دانید یک رژیم غذایی سالم و متعادل در حفظ سلامتی نقش حیاتی دارد، از این رو غذاهای نامبرده شده زیر می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک نمایند:

1. بلوبری: بلوبری حاوی یک نوع فلاونوئید به نام آنتوسیانین بوده که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. یک مطالعه در سال 2016 حاکی از آن بود که فلانوئیدها نقش مهمی در دستگاه تنفسی سیستم ایمنی بدن دارند. محققان براین عقیده‌اند افرادی که از مواد غذایی غنی شده با فلانوئید مصرف می‌کنند، به ندرت دچار عفونت دستگاه تنفسی و سرماخوردگی خواهند شد.

2. شکلات تیره: شکلات تیره حاوی آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین بوده که می‌تواند با محافظت سلول‌های بدن از رادیکال‌های آزاد به تقویت سیستم ایمنی کمک نماید. بدن رادیکال‌های آزاد را جهت تجزیه غذا و یا مواجهه با آلودگی‌ها تولید می‌کند. آن‌ها می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و منجر به بیماری شوند. با وجود مزایای بالقوه این شکلات باید این نکته را در نظر گرفت که آن حاوی کالری زیاد و چربی اشباع شده می‌باشد.

3. زردچوبه: زردچوبه یک ادویه زرد رنگ است که افراد بسیاری در آشپزی از آن استفاده می‌کنند و در بعضی از داروهای جایگزین نیز وجود دارد. مصرف زردچوبه ممکن است به دلیل وجود کورکومین پاسخ ایمنی فرد را بهبود بخشد زیرا طبق بررسی‌های به عمل آمده، کورکومین دارای اثر آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی می‌باشد.

4. ماهی روغنی: ماهی قزل آلا، تن، ساردین و سایر ماهی‌های روغنی حاوی منبع غنی از اسید‌های چرب امگا 3 هستند. بر اساس گزارش سال 2014، مصرف طولانی مدت اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را در افراد کاهش دهد. آرتریت روماتوئید یکی از بیماری‌های خود ایمنی مزمن است، بدین معنی که سیستم ایمنی به اشتباه به بخش سالم بدن حمله خواهد کرد.

5. کلم بروکلی: بروکلی یکی از منابع مهم ویتامین C به شمار می‌رود و حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی مانند سولفورافان می‌باشد، به همین دلیل انتخاب خوبی از دسته سبزیجات بوده و می‌تواند از سلامت سیستم ایمنی حمایت کند.

6. سیب‌زمینی شیرین: این نوع از سیب‌زمینی، غنی شده از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن بوده و رنگ پوست سیب‌زمینی را به رنگ نارنجی در می‌آورد. بتاکاروتن منبع ویتامین A است و به سلامت پوست کمک کرده و همچنین از آسیب‌های پوستی مرتبط با اشعه ماوراء بنفش محافظت خواهد کرد.

7. اسفناج: این سبزی ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند زیرا حاوی مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان‌های نامبرده شده زیر می‌باشد:

  • فلانوئیدها
  • کاروتنوئیدها
  • ویتامین C
  • ویتامین E

ویتامین‌های E و C به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کرده و فلانوئیدها نیز می‌توانند به جلوگیری از سرماخوردگی در افراد سالم کمک نمایند.

تقویت سیستم ایمنی

8. زنجبیل: افراد از زنجبیل در انواع غذاها، دسرها و همچنین در چای استفاده می‌کنند. بر اساس یک مطالعه، زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده می‌باشد و به سلامتی انسان کمک خواهد کرد. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری درباره تاثیر آن در جلوگیری از بیماری نیاز است.

9. سیر: این گیاه یک درمان خانگی معمول برای جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر محسوب می‌شود. برخی از تحقیقات حاکی از آن هستند که مصرف مکمل سیر به دلیل وجود آلیسین موجب کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی می‌شود اما باز هم تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع نیاز است.

10. چای سبز: این چای حاوی مقدار کمی از کافئین است، بنابراین افراد می‌توانند از آن به عنوان جایگزینی برای چای سیاه یا قهوه استفاده کنند. نوشیدن چای سبز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و همانند فلفل‌‎های سبز می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد.

11. دانه آفتابگردان: دانه‌های آفتابگردان می‌توانند در سالاد و یا در کنار صبحانه به کار گرفته شوند. آن‌ها منبع غنی از ویتامین E بوده و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهند شد.

12. بادام: بادام زمینی یکی دیگر از منابع عالی ویتامین E محسوب شده و حاوی منگنز، منیزیم و فیبر می‌باشد. مصرف یک چهارم فنجان بادام زمینی می‌تواند یک میان وعده‌ سالم به شمار رود و برای سیستم ایمنی مفید باشد.

13. پرتقال یا کیوی: پرتقال و کیوی منبع خوبی از ویتامین C به شمار می‌روند و افراد هنگامی که احساس سرماخوردگی می‌کنند، سریعا از آن‌ها مصرف می‌نمایند. ویتامین C مدت زمان علائم سرماخوردگی را کاهش داده و کار را برای تقویت سیستم ایمنی بدن آسان خواهد کرد.

14. فلفل قرمز: افرادی که تمایل به مصرف قند میوه‌ها ندارند، فلفل قرمز یک انتخاب عالی برای آنان محسوب می‌شود زیرا یک منبع جایگزین ویتامین C می‌باشد. توجه داشته باشید که سرخ شده و کباب شده فلفل قرمز بهتر از جوشانده و بخارپز شده آن عمل خواهد کرد، فلفل قرمز یکی از مهم‌ترین مواد غذایی بوده که می‌تواند نقش بسیار مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا نماید.

معرفی سایر راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

به کار بردن شیوه‌های زندگی قید شده زیر می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند:

  • اجتناب از مصرف سیگار
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم
  • اجتناب از مصرف الکل
  • داشتن خواب کافی
  • به حداقل رساندن استرس
  • شستن دست‌ها و بهداشت دهان و دندان

خلاصه‌ای از مقاله تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی

مواد غذایی نامبرده شده در این مقاله می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تقویت کند و توانایی آن‌ها را برای مبارزه با عفونت بهبود بخشد. به یاد داشته باشید که سیستم ایمنی بدن پیچیده است و خوردن رژیم غذایی سالم و متعادل تنها یکی از راه‌های حفاظت از سلامت ایمنی محسوب می‌شود، البته عواملی نظیر ورزش کردن و سیگار کشیدن نیز در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. در نظر داشته باشید هر فردی که دچار سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر شود و یا اینکه درباره سلامت سیستم ایمنی بدن خود نگران باشد، لازم است در این رابطه با پزشک مشورت نماید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا