جراحی فک پایین جلو آمده چگونه انجام می‌شود؟

برخی افراد از جلو آمدگی فک پایین خود رنج برده و به همین منظور با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی، اقدام به جراحی فک پایین جلو آمده خود می‌کنند. تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی جراحی فک در به دست آمدن نتیجه مطلوب بسیار مهم و حائز اهمیت است. جلو بودن فک پایین بدان معناست که فک پایین فرد جلوتر از فک بالا قرار داشته و علاوه بر ظاهر ناخوشایند موجب اختلال عملکردی مفصل فک در ناحیه گیجگاه و مشکل در جویدن فرد خواهد شد و این عوامل می‌توانند به نوبه خود برای بیمار دردسر ساز باشند. جلو زدگی فک پایین با نام آندربایت نیز شناخته می‌شود.

جراحی فک پایین جلو آمده

جراحی فک پایین جلو آمده

فرد جهت انجام جراحی فک پایین جلو آمده توسط یک تیم متخصص آماده شده و تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب انجام این جراحی بدین شکل است که استخوان قرار گرفته در قسمت عقب فک از ناحیه جلویی فک جدا شده و قسمتی از فک که دندان‌ها بر روی آن قرار دارد به عقب برده می‌شود؛ بدین ترتیب فک پایین عقب برده می‌شود و با فک بالا هم تراز می‌گردد. همانطور که گفته شد، دلیل انجام این جراحی همیشه مربوط به زیبایی نمی‌شود، بلکه در برخی موارد فرد در انجام برخی کارها مانند جویدن دچار مشکل شده و به طور کلی مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌نماید که انجام جراحی فک پایین جلو آمده ضروری می‌باشد.

توجه داشته باشید که در بعضی موارد به جهت دست یافتن به نتیجه بهتر به بیش از یک عمل جراحی نیاز است. مداخله به موقع بهترین درمان این وضعیت است. هر چه آندربایت زودتر تحت درمان قرار بگیرد، احتمال جلوگیری از نیاز به جراحی فک در آینده بیشتر است. در حالت ایده ‌آل درمان آندربایت باید پیش از هشت سالگی شروع شود. در این زمان فک کودک هنوز در حال شکل‌ گیری بوده و تغییر شکل و هدایت رشد آن آسان‌تر است. اگر مطمئن نیستید کودک شما دچار این وضعیت شده است یا خیر، حتما او را به ارتودنتیست نشان دهید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که بهتر است همه کودکان در سن هفت‌ سالگی به ارتودنتیست نشان داده شوند تا زمان کافی برای اقدامات درمانی وجود داشته باشد. پیش از انجام جراحی فک پایین جلو آمده حتما با یک پزشک متخصص در این باره مشورت کرده و سوالات خود را از او بپرسید تا راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز مربوط به جراحی را به شما ارائه دهد. 

درمان جلو زدگی فک پایین

اگر دلیل اصلی جلو آمدن فک پایین، تداخلات دندانی باشد، بهترین درمان ارتودنسی است که با حل مشکلات دندانی، جا به جایی عملکردی فک پایین از میان رفته و بیمار به حالت طبیعی فک خود باز می‌گردد. اگر دلیل اصلی ناهنجاری، فقدان رشد کافی فک بالایی باشد و فک پایین وضعیتی عادی داشته باشد، در سنین رشد که از 8 تا 12 سالگی محسوب می‌شود، می‌توان با به کار گیری برخی دستگاه های ارتوپدی رشد فک بالایی را زیاد کرد. باید توجه داشته باشید که این شیوه درمان در سنین پایین، ضامنی برای باقی ماندن وضعیت عادی فک در سال‌های بعدی نیست، از این رو ممکن است بیمار در سال‌های آتی دوباره با این مشکل مواجه شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه، مطلب جراحی فک و دهان در سایت آسان طب را بخوانید.

بهترین زمان برای انجام جراحی فک

بهترین زمان جهت اقدام برای جراحی فک پایین جلو آمده تقریبا بعد از سن بلوغ و تکمیل رشد فک می‌باشد، اما در صورتی که این وضعیت زود تشخیص داده شود، بنا بر تشخیص پزشک ممکن است این جراحی زودتر زمان اعلام شده نیز انجام گیرد، البته پزشک پیش از این تصمیم، تمام جوانب اعم از نوع و شدت عارضه را به دقت بررسی و مورد تحلیل قرار خواهد داد. هزینه جراحی فک پایین جلو آمده نیز با توجه به تعداد جلسات، داروها و دستمزد پزشک متفاوت می‌باشد. توجه داشته باشید که وجود، التهاب، تورم و کبودی پس از انجام جراحی فک پایین جلو آمده طبیعی بوده و معمولا 2 تا 3 روز پس از جراحی شدت می‌یابد و برطرف شدن آن حدود 6 تا 9 ماه زمان می‌برد.

عوامل ایجاد جلو آمدن فک پایین

ارث، مهم ترین عاملی است که موجب این نوع ناهنجاری می‌شود، اما عواملی مانند رشد بیش از حد فک پایین، به هم ریختگی دندان‌ها و جلو نگه داشتن فک پایین طبق عادت نیز جزء عواملی هستند که می‌توانند باعث جلو آمدن فک پایین شوند. جالب است بدانید که مردم قاره آسیا بیشتر مستعد این وضعیت هستند. کاربران محترم، برای ارسال هر گونه نظر و دیدگاه در رابطه با این مقاله به انتهای مقاله مراجعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

یک عدد پیشنهاد:

مطالعه مطلب بیماری‌های فک و دهان و روش‌های درمان آن به شما پیشنهاد می‌شود. 

معرفی علائمی که نیاز به جراحی دارد

جراحی فک پایین جلو آمده

برخی از علائم در فرد وجود دارند که او را به انجام جراحی وا می‌دارند، زیرا برای فرد بسیار مشکل ساز بوده و او در انجام برخی عملکردها دچار اختلال خواهد شد. در زیر به معرفی این علائم یا عوامل خواهیم پرداخت:

  • مشکل در ناحیه فک به صورت مادرزادی
  • بروز درد مزمن در ناحیه فک
  • تنفس دهانی غیر ارادی
  • قرار نگرفتن درست لب‌ها بر روی یکدیگر
  • آسیب به فک یا صورت
  • وجود فضای باز به هنگام بستن دهان میان دندان‌های بالا و پایین
  • بیرون زدگی فک
  • تو رفتگی فک
  • وجود تومور فکی
  • عدم تقارن صورت از رو به رو و پهلو
  • بروز مشکل به هنگام جویدن غذا
  • بروز مشکل آپنه انسدادی خواب
  • ساییدگی بیش از حد دندان‌ها
  • خشکی مزمن دهان به دلیل تنفس دهانی
  • مشکلات ژنتیکی مربوز به رشد نامطلبوب استخوان‌های فک
  • کوچک بودن چانه
  • بلندی یا کوتاهی صورت

در صورتی که شما عزیزان این مشکل را به شیوه‌‌ خاصی درمان کرده‌اید، می‌توانید در انتهای مقاله نظر خود را برای ما ارسال نمایید. برای این کار، شما می‌توانید به انتهای مقاله رفته و اگر با موبایل و تبلت هستید، نظر، نام و ایمیل را یادداشت کرده و با زدن تیک I’m not a robot پیام خود را ارسال کنید و چنانچه با کامپیوتر و یا لپ تاپ هستید در قسمت دیدگاه (انتهای صفحه) نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫5/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35