Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
فواید تخم مرغ و ویتامین‌های موجود در آن برای حفظ سلامتی – مجله آسان طب

فواید تخم مرغ و ویتامین‌های موجود در آن برای حفظ سلامتی

تخم مرغ از جمله مواد غذایی است که گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه برای حفظ سلامت بدن فوائد بسیاری دارد. زرده تخم مرغ نسبت به سفیده آن سه برابر کالری بیشتری دارد. هر عدد زرده تخم‌مرغ حاوی پنج گرم چربی و 210 گرم کلسترول خوراکی است. همچنین زرده تخم مرغ منبع غنی از ترکیباتی موسوم به «لوتئین» و «زائگزانتین» است. ترکیب‌های موجود در زرده و سفیده تخم مرغ تقویت‌کننده بینایی هستند و خطر تحلیل نقطه ماکولار چشم ناشی از افزایش سن را که عامل اصلی نابینایی پس از 50 سالگی است، کاهش می‌دهند. فواید تخم مرغ را با هم بررسی خواهیم کرد.

فواید تخم مرغ

فواید تخم مرغ

یافته‌های پزشکان تغذیه در دانشکده سلامت عمومی هاروارد نشان می‌دهد که ارتباط قابل توجهی بین مصرف تخم مرغ و بیماری قلبی وجود ندارد. در حقیقت مصرف مداوم تخم مرغ ممکن است به پیشگیری از لخته‌های خونی، سکته مغزی و قلبی کمک کند. تخم مرغ همچنین منبع غنی از ترکیبی موسوم به «کولین» است که فعالیت مغز، سیستم عصبی و سیستم قلب – عروق را تنظیم می‌کند. همچنین این ماده خوراکی منبع طبیعی ویتامین D است.

از جمله فواید تخم مرغ باید عرض کنیم که تخم مرغ حاوی مقدار زیادی گوگرد و مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای سلامت پوست و مو مفید هستند.

ویتامین‌های تخم مرغ

ویتامین ها مواد آلی با ترکیبات پیچیده ای هستند که به مقدار کم در حیوانات و گیاهان وجود دارند. ویتامین ها نقش عمده ای در سوخت و ساز طبیعی مواد در بدن به عهده دارند.

تخم مرغ حاوی ویتامین های مهم و مورد نیاز بدن از جمله ویتامین های EDABB12 اسیدفولیک، ریبوفلاوین و به ویژه کولین است و به لحاظ داشتن ویتامین های مختلف، منبع غذایی مغذی و مناسبی برای تامین نیازهای بدن به شمار می رود. به جز ریبوفلاوین که عمدتاً در سفیده است تمام ویتامین های تخم مرغ در زرده آن وجود دارند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.

فواید تخم مرغ

1. ویتامین A: از ویتامین های محلول در چربی است. مقدار آن در تخم مرغ 442 واحد بین المللی است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین A عبارتند از: شب کوری، ناراحتی چشمی (خشک شدن موکوس چشم) و کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری های عفونی.

2. ویتامین B2: تخم مرغ منبع خوبی برای تامین ویتامین B2 در یک عدد تخم مرغ متوسط42/0 میلی گرم است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین B2 عبارت است: از التهاب بدن، خشک و پوسته پوسته شدن اطراف دهان، گوش و بینی، در صورت کمبود شدید این ویتامین در بدن، در بینایی و خون سازی اختلال ایجاد می شود.

3. ویتامین B12: یکی از عناصر ضروری برای تشکیل گلبول قرمز خون ویتامین B12 در یک تخم مرغ 56/0میکروگرم است در حالی که مقدار نیاز بدن افراد بالغ 3میکروگرم در روز است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 عبارتند از: کم خونی، خستگی و اختلالات سیستم عصبی.

4. ویتامین D: ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی و برای جذب، تعادل و تثبیت کلسیم و فسفر در بدن عنصری ضروری است. شیر، کره، تخم مرغ و جگر حاوی مقدار کافی ویتامین D است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین D عبارتند از: نرمی استخوان در کودکی و پوکی استخوان در میانسالی و کهنسالی. مصرف روزانه ویتامین D در افراد بالغ بر 5200/0میلی گرم توصیه می شود.

5. ویتامین E: ویتامین E از ویتامین های محلول در چربی است و مقدار آن در تخم مرغ 84/0 میلی گرم است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین E عبارتند از: اختلال در تولید مثل و ضعف عضله قلب، این ویتامین اثر درمانی و پیشگیری کننده از بیماری های عروق کرونر، سرطان سینه، سرطان ریه، آترواسکلوز (تصلب شریان)، دیابت و التهابات و آسیب های ورزشی دارد.

6. کولین: کولین یکی از ویتامین های مهم موجود در تخم مرغ است. به دلیل اهمیت این ماده در ساختمان بدن، مصرف نکردن منابع آن در گروه های خاص به ویژه زنان باردار و شیرده می تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52