ویتامین B1 و بررسی مزایای گوناگون آن بر سلامتی انسان

ویتامین B1 که به نام تیامین نیز شناخته می‌شود، بدن را قادر ساخته تا از کربوهیدرات‌ها به عنوان انرژی استفاده نماید. ویتامین B1 برای متابولیسم گلوکز ضروری بوده و نقش کلیدی را در عملکرد عصب، عضله و قلب افراد ایفا خواهد کرد. ویتامین B1 نیز همانند تمام ویتامین‌های گروه B یک ویتامین محلول در آب محسوب می‌شود.

ویتامین B1 و بررسی آن

علاقه‌مندان به مجله پزشکی آسان طب؛ ویتامین‌ها بر اساس نوع مواد حل شده در آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، بدین ترتیب برخی از آن‌ها در آب حل شده و برخی دیگر در چربی حل خواهند شد. نکته قابل توجه این است که ویتامین‌های محلول در آب، از طریق جریان خون منتقل خواهند شد.

ویتامین B1

خوراکی‌ها

ویتامین B1 اغلب به میزان زیادی در لایه‌های بیرونی جوانه غلات و همچنین در گوشت گاو، دانه‌ها، آجیل و حبوبات یافت می‌شود. از میوه‌ها و سبزیجات و دیگر مواد غذایی حاوی این ویتامین نیز می‌توان به گل کلم، جگر، پرتقال، تخم‌ مرغ، سیب‌زمینی، مارچوبه و کلم اشاره کرد.

غلات صبحانه و محصولات دیگری که آرد سفید در آن‌ها به کار رفته باشد نیز ممکن است حاوی ویتامین B باشند.

در ایالات متحده، مردم تقریبا نیمی از ویتامین B1 خود را از مصرف مواد غذایی طبیعی به دست آورده و سایر مواد غذایی آن‌ها نیز منبع خوبی از ویتامین D می‌باشند.

گرما، پخت و پز و پردازش غذاها و همچنین جوشاندن آن‌ها در آب، ویتامین B1 موجود در مواد غذایی را از بین خواهد برد.

یک تکه نان گندم حاوی 0.1 میلی‌گرم یا 7 درصد نیاز روزانه ویتامین B1 است و پنیر، مرغ و سیب حاوی تیامین نیستند. انسان‌ها به تامین مداوم ویتامین B1 نیاز دارند، زیرا این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود، بنابراین باید آن را در بخشی از رژیم غذایی روزانه جای داد.

فواید ویتامین B1

ویتامین B1 یا تیامین به پیشگیری از عوارض سیستم عصبی، مغز، ماهیچه، قلب، معده و روده کمک می‌کند، همچنین در جریان الکترولیت‌ها به داخل و خارج سلول‌های عضلانی و عصبی نیز تاثیرگذار می‌باشد. این کمک می‌تواند افراد را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند بری بری که شامل اختلالات قلب، اعصاب و دستگاه گوارش می‌باشد، نجات دهد.

استفاده تیامین در پزشکی

بیشتر افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، دارای التهابات عصب‌های خارج از مغز و یا پلاگراها می‌باشند. افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، اسهال مداوم و اشتهای کم نیز ممکن است دچار کمبود تیامین باشند. کمبود این ویتامین در افرادی که در کما هستند نیز از طریق تزریق انجام می‌گیرد. بعضی از ورزشکاران‌ برای کمک به بهبود عملکرد خود از تیامین استفاده می‌کنند.

سایر شرایطی که افراد ممکن است به مکمل‌های حاوی تیامین نیاز داشته باشند، شامل موارد زیر خواهد بود:

ایدز

انواع زخم‌ها

آب مروارید

گلوکوم و مشکلات بینایی

سندرم مخچه (یک نوع آسیب مغزی)

سرطان دهانه رحم

درد دیابتی

فشار

بیماری قلبی

بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

دریازدگی

ویتامین B1

سیستم ایمنی ضعیف

علائم کمبود ویتامین B1

کمبود ویتامین B1 به طور معمول منجر به بیماری بری بری شده و با مشکلات اعصاب همراه است، همچنین می‌تواند سبب ایجاد کاهش وزن و بی اشتهایی در افراد شود.

کمبود تیامین ممکن است مشکلات ذهنی، از جمله سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت را به همراه داشته باشد و منجر به ضعف عضلات و علائم قلبی و عروقی همانند گُشاد شدن قلب شود.

بدن هر فرد به چه میزان ویتامین B1 نیاز دارد؟

در ایالات متحده، توصیه می‌شود تیامین مصرفی روزانه 1.2 میلی‌گرم برای مردان و 1.1 میلی‌گرم برای زنان بالای 18 سال باشد. زنان باردار و یا شیرده نیز در هر سنی باید هر روز 1.4 میلی‌گرم از این ویتامین را مصرف نمایند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین B1 قرار دارند؟

افرادی که از یک رژیم غذایی ضعیف استفاده می‌کنند

افراد مبتلا به بیماری سرطان

بیماری صبحگاهی در دوران بارداری

جراحی ناشی از بارداری

همودیالیز

سندرم Wernicke-Korsakoff نیز نوعی اختلال بوده که بر افراد مبتلا به التیام مزمن تاثیر گذاشته و با کمبود تیامین در بدن همراه است و اگر درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد. این بیماران می‌توانند با تزریق این ویتامین به بهبودی خود کمک نمایند.

بیماری‌های دیگر نیز مانند اچ آی وی می‌تواند جذب مواد مغذی را کاهش داده و منجر به کمبود ویتامین B1 شود.

عملکرد این ویتامین

تمام ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند. آنها به تبدیل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به انرژی یا گلوکز کمک خواهند کرد. ویتامین B برای حفظ کبد، پوست، مو و چشم موثر بوده و در سیستم عصبی بدن نیز نقش مهمی را ایفا کرده و برای عملکرد درست مغز مورد نیاز هستند.

ویتامین B گاهی اوقات به عنوان یک ویتامین ضد استرس نیز شناخته می‌شود، زیرا آن‌ها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان استرس خواهند شد.

اثرات جانبی

همراهان آسان طب؛ شواهد نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد ویتامین B1 به افراد آسیب نمی‌رساند، اما اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده از مکمل‌ها هشدار می‌دهد. آن‌ها از مردم می‌خواهند به جای استفاده از مکمل‌ها، مواد غذایی سالم و طبیعی را جایگزین آن کرده و در صورت تمایل به مصرف مکمل‌ها حتما با پزشک متخصص در این رابطه مشورت کنید.

فعل و انفعالات

ویتامین B1

چای و قهوه حاوی tannin که نوعی ماده شیمیایی بوده و ممکن است در صورت مصرف با تیامین جذب آن را سخت‌تر نماید.

بعضی از مواد شیمیایی در پوست ماهی خام نیز می‌توانند تیامین را از بین ببرند، به طوری که اگر مقادیر زیادی از آن مصرف شود، فرد به کمبود ویتامین B1 مبتلا خواهد شد. پخت و پز، این مواد شیمیایی را از بین خواهد برد اما تیامین موجود در آن را نیز به همین سرنوشت دچار خواهد کرد.

Source: http://asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا