معرفی قرص آمی تریپتیلین برای افسردگی

برای همه ی ما اتفاق افتاده است که گاهی دچار افسردگی شده ایم . اما در بعضی افراد این حالت دائمی تر و مدت زمان طولانی تری خودش را نشان میدهد. در این مواقع باید پیش پزشک رفت و گاها دارو مصرف کرد. قرص آمی تریپتیلین یکی از داروهایی است که در این مواقع ممکن است توسط پزشک تجویز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

موارد مصرف قرص آمی تریپتیلین

قرص آمی تریپتیلین

(Amitriptyline)قرص آمی تریپتیلین نام دیگر تجاری ندارد .  این دارو برای درمان طولانی مدت بیماری افسردگی بکار می رود. دارو باعث تغییر و بالا رفتن روحیه، افزایش فعالیت های جسمانی، بالا بردن اشتها و بازگرداندن علاقه و اشتیاق نسبت به انجام فعالیت های روزمره در فرد می شود. همچنین برای درمان بیماری شب ادراری در کودکان مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی جزو داروی ضد افسردگی قرار می گیرد. در صورت مصرف بیش از دوز مجاز دارو احتمال خطر بسیار زیاد است اما میزان وابستگی و اعتیاد به دارو  کم  است . قرص آمی تریپتیلین احتیاج به تجویز و نسخه پزشک دارد. آمی تریپتیلین به شکل قرص، کپسول های SR، محلول، آمپول (تزریقی) وجود دارد. قرص آمی تریپتیلین باید 1 تا 4 بار در روز اسفاده شود که حتما یک نوبت در شب باشد. مقدار مجاز استفاده هم 50 تا 200 میلی گرم در روز است.

 

 

چگونگی تأثیر قرص آمی تریپتیلین

قرص آمی تریپتیلین

اثرات تسکینی دارو ممکن است ظرف چند ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر شوند اما اثرات کامل درمان افسردگی بوسیله دارو ممکن است ۲ تا ۴ هفته احساس نشوند. ضمنا اثرات درمان افسردگی مدت ۶ هفته پس از قطع دوز مصرفی دارو در بدن باقی می مانند. قرص آمی تریپتیلین باید در یک محفظه سر بسته در جای خشک و خنک و دور از دسترسی کودکان نگهداری شود. ضمنا از تابش نور محافظت گردد.  مصرف قرص آمی تریپتیلین را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است به تار شدن دید منجر گردد. اما اگر دچار مشکلات ادراری، زخم گلو یا ارتعاش بدن گشتید، مصرف دارو را قطع کنید و سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید.

 

 

عوارض جانبی مصرف قرص آمی تریپتیلین

قرص آمی تریپتیلین

از عوارض مصرفی این دارو میتوان به خواب آلودگی، اختلال در بینایی، خشکی دهان، یبوست و تورم بدن اشاره نمود. اگر به دردها و بیماریهای زیر مبتلا هستید، قبل از مصرف قرص آمی تریپتیلین، پزشک معالج خود یا پزشک داروساز را در جریان قرار دهید.اگر مشکلات قلبی دارید.  اگر دچار غش یا بیماری صرع هستید.  اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی مبتلا می باشید.  اگر دچار آب سیاه چشم هستید. اگر به جنون و دیگر بیماریهای روانی مبتلا بوده اید.  اگر بیماری غده تیروئید دارید. اگر داروهای دیگری را مصرف می کنید.

قرص آمی تریپتیلین

مصرف دارو برای زنان حامله از نظر مفید بودن یا مضر بودن دارو برای اینگونه افراد ثابت نشده است. بهتر است با پزشک مشورت شود. مصرف دارو برای زنان شیرده چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به کودک لطمه وارد کند و اثر منفی بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود. مصرف دارو برای بچه های زیر ۱۶ سال در درمان افسردگی مجاز نمی باشد. همچنین بچه های زیر ۶ سال در درمان شب ادراری مجاز به استفاده از دارو در صورت تایید پزشک می باشند. مصرف برای افراد بالای ۶۰ سال با کاهش دوز مصرفی دارو ممکن است ضرورت داشته باشد. مصرف در افراد بالای ۶۰ سال چون دارو موجب کاهش هوشیاری و اختلال در بینایی میگرددلذا کلیه رانندگان و یا افرادی که کارهای پرمخاطره دارند، بهتر است پس از مصرف دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا