دارو لانزوپرازول lansoprazole ضد اسید معده

بیماری های گوارشی به دلیل سبک زندگی و خوردن فست فود ها و داشتن استرس فراوان از جمله عارضه های بسیار شایع در این دوران از تاریخ به حساب می آید که همین امر موجب شده بسیاری از افراد به صورت خودسر دست به استفاده از انواع داروهای گوارشی بزنند. دارو لانزوپرازول مهار کننده پمپ پروتون و به دنبال آن کاهنده اسید تولید شده در معده و عامل پیشگیری و درمان زخم های معده و روده می باشد. با توجه به گفته های من در این چند خط بالا می توان گفت دارو لانزوپرازول دارویی با فواید زیاد و عوارض کم است که به همین سبب ما در این مطلب تلاش می کنیم از نحوه ی عملکرد و تاثیر این دارو توضیحاتی به شما عزیزان ارائه دهیم.

 

مشخصات دارو لانزوپرازول

دارو لانزوپرازول
دارو لانزوپرازول (lansoprazole) با شناسنامه مختصر دارو و نام تجارتی Zoton در داروخانه ها در دسترس خریداران قرار دارد و همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم جز طبقه بندی داروهای ضد زخم گوارشی کاربرد داشته و طبق نظر پزشکان میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو کم و میزان وابستگی و اعتیاد به دارو نیز کم اعلام شده است. شایان ذکر است که افرادی که از بیماری های گوارشی رنج می برند و قصد استفاده از این دارو را دارند باید نزد پزشک رفته و نسخه ی آن را به داروخانه تحویل دهند زیرا بدون نسخه امکان دسترسی به دارو لانزوپرازول امکان پذیر نمی باشد.

از این دارو برای درمان زخم معده و جلوگیری از بازگشت ترشحات اسیدی معده به داخل مری استفاده می شود. همچنین زمانی که ترشحات اسید معده موجب زخم و جراحت شده نیز این دارو را بکار می برند. گاهی اوقات در یک مدت هفت روزه از این دارو همراه دو آنتی بیوتیک دیگر، برای از بین بردن باکتری هایی که موجب زخم معده می شوند نیز می توان استفاده کرد. دارو لانزوپرازول که به شکل کپسول و سوسپانسیون خوراکی موجود است را طبق نظر پزشکان بهتر است که ۱ تا ۲ بار در روز هنگام صبح به اندازه ی مجاز بین ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم در روز استفاده نمود.

 

چگونگی تأثیر دارو لانزوپرازول

دارو لانزوپرازول

اثرات این دارو ظرف ۱ تا ۲ ساعت پس از شروع درمان با دارو، ظاهر شده ضمنا این اثرات مدت ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت. دارو لانزوپرازول دارای جذب بالا و با مهار کردن پمپ پروتون در معده از ایجاد اسید بیشتر در معده جلوگیری کرده و دارویی شبیه به امپرازول است. در طی مدت درمان با این دارو، باید از خوردن غذاهای ادویه دار و همچنین نوشیدن الکل، خودداری شود زیرا ممکن است موجب تشدید بیماری گردد. مانند تمام داروهای دیگر این دارو نیز باید در یک محفظه سر بسته در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. جا دارد که این نکته بازگو شود که هرگز مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع مصرف دارو ممکن است موجب عود مجدد علائم بیماری گردد اما اگر دچار عوارض شدیدی مانند ظاهر شدن جوش، خارش بدن، تنگی نفس، گشتید، مصرف دارو را قطع کرده و سریعا با پزشک مشورت نمایید.

 

عوارض جانبی مصرف دارو لانزوپرازول

دارو لانزوپرازول

همانطور که گفته شد دارو لانزوپرازول دارای عوارض جانبی شدیدی نمی باشد اما از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به سردرد، خستگی و کوفتگی، سرگیجه، سوءهاضمه، نفخ شکم، شکم درد، اسهال یا یبوست اشاره نمود. ضمنا اگر دچار انقباض و گرفتگی عضلات و مفاصل، تورم اعضاء بدن و سوزش بسیار زیاد گشتبد، به دلیل احتمال حساسیت دارویی سریعا پزشک را در جریان بگذارید 

 

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو لانزوپرازول

دارو لانزوپرازول

1: اگر مشکلات کبدی دارید با داروهای دیگری را مصرف می کنید، حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود مشورت نمایید.

2: مصرف دارو برای زنان حامله و شیرده چون مفید بودن دارو برای مصرف در دوران حاملگی و شیردهی به اثبات نرسیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود تا آسیبی به مادر و فرزند وارد نشود.

3: مصرف دارو برای بچه ها و اطفال مجاز نمیب اشد و توصیه نمیشود.

4: مصرف برای افراد بالای ۶۰ سال اشکالی ندارد.

5: اگر سرطان معده دارید از خودن دارو لانزوپرازول پرهیز کنید.

6: اگر از این دارو مدت زمان طولانی مصرف می کنید احتمال  گاستریت آتروفیک وجود دارد.

7 :این دارو را نیم تا یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید تا غلظت سرمی آن کاهش نیابد.

8: اگر با مشکل بلع مواجه هستید محتویات داخل کپسول را داخا آب میوه هایی مثل سیب ریخته و بعد میل نمایید.

 

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا