نه گام تا رسیدن به خرگوش خانگی خوشحال ، خندان و راضی

خرگوش‌ خانگی حیوان محبوبی است که اگر نگهداری از آن را بلد باشید کار شما راحت تر خواهد شد.  نگهداری از خرگوش ها تا وقتی حواستان به این که آن ها خرگوش هستند کار ساده ای است. بعضی از مردم فکر می کنند که خرگوش‌ ها، گربه‌ هایی گیاهخوار هستند! اما حقیقت این است که آن ها حیوانات متفاوت با نیازهای متفاوتی هستند. برای مثال حتما باید علوفه بخورند تا دندان‌ های آن ها سابیده شود. برای رسیدن به یک خرگوش خانگی خوشحال و خندان در ادامه مطلب از مجله ی آسان طب با ما همراه باشید.

نه گام تا رسیدن به خرگوش خانگی خوشحال ، خندان و راضی

مراحل رسیدن به خرگوش خانگی خوشحال و راضی

خرگوش‌‌ ها هم مانند سگ و گربه‌ها رنگ، سایز‌ و شکل‌های مختلفی دارند. نژاد کوتوله فقط دو کیلو وزن دارد و اندازه نژاد فلمیش جاینت از گربه‌ ها و از خیلی نژادهای سگ‌ هم بزرگ‌تر است. خرگوش‌ ها حیوانات ترسو و آرومی هستند . اگر بچه‌ کوچکی در خانه دارید، هنگامی که او را با خرگوش تنها می گذارید خیلی باید مراقب باشید ، زیرا خرگوش ها به راحتی آسیب می‌بینن. اگر آن ها آسیب ببینند یا حتی بترسند برای دفاع از خودشان اقدام به گاز گرفتن و چنگ زدن می کنند.

عقیم کردن خرگوش‌ ها فقط به علت جلوگیری از بچه‌دار شدن آن ها نمی باشد . می گویند که خرگوش ها به شدت به سرطان‌ های دستگاه تولید مثلی حساس هستند و با عقیم کردن خرگوش خود می توانید از ابتلا شدن خرگوش به بسیاری از بیماری‌ ها جلوگیری کنید. در ادامه به نه مرحله رسیدن به خرگوش خانگی راضی و خوشحال اشاره می کنیم.

 

 نه گام تا رسیدن به خرگوش خانگی خوشحال ، خندان و راضی

 خانه ی خرگوش خانگی خوشحال

قبل از هر چیزی می‌تواند خبر خوش را به شما بدهم که خرگوش ها حیواناتی هستند که می توانند به صورت گروهی زندگی کنند، اما بهتر است آنها را با هم در یک مکان (قفس) نگهداری نکنید.

جایگاه نگهداری خرگوش خانگی

خرگوش های خانگی را می توان به دو صورت نگه داری کنید:

  • فضای باز بهترین روش نگهداری از خرگوش ها می باشد.  با این کار می توانید مطمئن شوید که خرگوش شما ویتامین دی مورد نیاز بدن را در زیر آفتاب بدست می آورد (  البته باید آنها را در زیر آفتاب نگهدارید و باید بگذارید هر موقع دلشان خواست از آن بهره ببرند). اگر خانه شما بالکن داشته باشد برای نگهداری از خرگوش جای مناسبی به حساب می‌آید. تنها کافی است که قسمتی از بالکن خود را فنس کشی کنید  و کف آن را با کاه و کلش بپوشانید.  توجه کنید که جایگاه خرگوش باید به قدری بزرگ باشد که بتواند ۳ الی ۴ پرش انجام دهد (  تقریباً در حدود ۲ متر).  هنگامی که جایگاه خرگوش شما در فضای باز قرار دارد حتما باید اتاقک تاریک و سقف داری را برای استراحت حیوان قرار بدهید و قسمتی از جایگاه هم حتما دارای سقف مناسبی باشد (البته من این مورد را فقط در مورد خرگوش هایی که جای دستشویی خود را می شناسند توصیه می کنند،  زیرا در غیر این صورت بالکن شما کثیفی های حیوان خواهد شد).

 

  • خرگوش تان را هرگز در خانه ول نکنید،  زیرا این کار اشتباه است. زیرا ممکن است حیوان به خود آسیب برساند و یا حتی به وسایل منزل شما نیز وارد کند.  لولاک تاکید می‌کنند که حتی اگر خرگوش شما داخل خانه است باید در قفس نگهداری شود. ابعاد این قفس برای خرگوش باید حداقل ۵۰ در ۶۰ سانتیمتر  با ارتفاعی در حدود ۴۵ تا ۹۰ سانتی متر (  بسته به اندازه نژاد خرگوش)  باشد و در روز ۳ الی ۴ ساعت حیوان را برای فعالیت از قفس بیرون بیاید (  توصیه ما به شما این مورد است ،  به شرط اینکه حیوان بتواند از نور آفتاب نیز استفاده کند).

 

بستر یک خرگوش خانگی خوشحال و خندان

پیشنهاد می کنید که کف قفس را با کاه و کلش  پر کنید . اگر کاه و کلش در دسترس شما نیز می‌توانید از پوشال کاغذی استفاده کنید. که خرگوش شما می‌تواند هر موقعی که دوست داشت کاه و کلش کف قفسه خود را بجود.  برای تمیز ماندن قفس می تووانید گوشه ای از قفس را که معمولاً حیوان در آن دستشویی می کند خاک بریزید و روی آن را با کلش پوشانید و هر روز خاک آن قسمت را تعویض کنید ( اما پیشنهاد ما به شما این است که برای خرگوش خود یک دستشویی درست کنید که بر روی آن قسمت توری داشته باشد ، تا هنگامی که حیوان دستشویی می کند کف پایش به پوپ و ادرارش نخورد.  این مورد بهداشتی و  تمیز تر می باشد).

نه گام تا رسیدن به خرگوش خانگی خوشحال ، خندان و راضی

اسباب بازی برای خوشحال شدن خرگوش خانگی

خرگوش ها دوست دارند اسباب‌ بازی‌های خود را بجوند. می توانید برای آنها اسباب بازی های آماده تهیه کنید و یا حتی خودتان اسباب بازی مناسبی بسازید. البته توجه داشته باشید که برای ساخت اسباب بازی باید از مقوا و یا کاغذهای بدون چسب و بدون نوشته (به علت وجود سرب) و چوب های غیر سمی استفاده نمایید.

ظرف آب و غذا

 ظروف آب و غذا از وسایل ضروری برای خرگوش محسوب می شود اگر خرگوش شما بیرون از خانه باشد و جایگاهش بزرگ باشد می‌توانید از ظرف های معمولی استفاده کنید، اما اگر خرگوش را درقفس های کوچک تر و در خانه نگهداری می کنید سعی کنید که ظرف آب و غذا به جایی وصل باشد تا  محتویات درون آنها نریزد ( توجه نمایید که خیس بودن کف قفس در مدتی طولانی می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در خرگوش شما گردد). به یاد داشته باشید که علوفه و سبزیجاتی که برای خرگوش مصرف می کنید، در ظرف مخصوص بریزیدو در کف قفس پخش نکنید.

خوشحالی خرگوش خانگی با ورزش

خرگوش خانگی معمولاً با جست و خیز کردن داخل قفس فعالیت روزانه و ورزش خود را انجام می دهند. اگر می‌خواهید به آن ها اجازه بدهید که چند ساعتی در درون خانه بازی کنند مطمئن شوید که خطری آن ها را تهدید نمی کنند.

غذاهای خرگوش خانگی خوشحال

  • خرگوش خانگی دوست دارد علوفه، یونجه ، کاه و کلش همیشه در دسترسش باشد تا هر چقدر که می‌خواهد بخورد. البته اگر اینها در دسترس نبودند می توانید چمنی که زیر آفتاب برای خشک کرده اید به حیوان بدهید.
  • سبزیجات تازه ای  که برگ تیره دارند مثل برگ چغندر، جعفری ، برگ شلغم  و هویج می توانند هر روز در دسترس خرگوش خانگی قرار گیرد ( البته به مقدار مورد نیاز حیوان).
  •  پلت های مخصوص خرگوش خانگی که باید حاوی پروتئین های پایین (  کمتر از ۱۸ درصد) و فیبر بالا (  ۱۸ الی ۲۲ درصد) باشند، در اختیار خرگوش خود قرار دهید (  به مقدار مورد نیاز حیوان بسته به وزن و اندازه).
  • آب تازه باید همیشه در دسترس خرگوش خانگی باشد (مخصوص خرگوش هایی که در بیرون از خانه نگهداری می شوند). اینکه خرگوش خانگی آب نمی خورد درست نیست و خرگوش ها هم به آب احتیاج دارند و مقدار نیاز آن ها  بستگی به گرما ، سن و اندازه حیوان دارد.

خرگوش خانگی تمیز و خندان

در این مسئله که خرگوش ها هم همانند گربه ها حیوانات بسیار تمیزی هستند هیچگونه شکی نیست.  آن ها هر روز ساعت ها خودشان را تمیز می کنند و اگر شما در نظافت کمکشان نکنید ، آن قدر مو می‌خورند که مریض شوند. بنابراین برای کمک نظافت آن ها، هفته ای چند بار مو های آن ها را برس بکشید ( به خصوص زمان هایی که دچار ریزش موی فصلی می گردند).

گربه ها می توانند این گوله های مو که در اثر تمیز کردن خود بلعیده اند را با استفراغ کردن بالا بیاورند ، اما خرگوش خانگی نمی تواند. اگر این گلوله موها در معده آنها جمع شود دیگر غذا نخواهند خود و ضعیف می شود. حتی این امر ممکن است منجر به مرگ آن ها شود. یکی از مزایای خوردن علوفه این است که از جمع شدن گلوله مو های بلعیده شده جلوگیری می کنند (توجه داشته باشید که حتی اگر خرگوش شما زیاد علوفه می خورد برس زدن مو هایش را فراموش نکنید).

محیط اطراف خرگوش خانگی خوشحال

نه گام تا رسیدن به خرگوش خانگی خوشحال ، خندان و راضی

اطراف خرگوش خانگی باید ساکت و خلوت باشد و حیوانات شکارچی در اطراف آن رفت و آمد نکنند.  بنابراین اگر حیوانات دیگری دارید اجازه ندهید که در اتاقی  که خرگوش شما وجود دارد رفت و آمد کنند.

حالا برای اینکه یک خرگوش خانگی خوشحال و خندان برسید، پیش از به سرپرستی گرفتن آن از شرایط و هزینه های نگهداری خرگوش اطلاع حاصل کنید و اگر با این موارد مشکلی ندارید ، در ابتدا یک قفس جا دار ، غذا و بستر مناسب برای تهیه کنید و سپس یک دامپزشک مجرب در زمینه جوندگان در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید، تا درصورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید به دامپزشک مراجعه کنید.

منبع : https://mag.asanteb.com

‫4.6/5 ‏‫(7 نظر)‬

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35