لیزر مو و بایدها و نبایدهایی که لازم است بدانید

در سالهای اخیر با پیشرفت روز به روز در دنیای آرایش و زیبایی پدیده جدیدی به نام لیزر موهای زائد به دنیا عرضه شد که این امکان را برای افراد، مخصوصا خانم ها فراهم کرد تا طی یک دوره حدودا 7 الی 8 ماهه بتوانند موهای زائد را از بین ببرند. دستگاه های مختلفی برای لیزر مو وجود دارد که با توجه به برند و شیوه انجام لیزر نتیجه کار را متفاوت می سازد.

لیزر مو

نکاتی مهم درباره لیزر مو

در ابتدای امر باید بدانید که لیزر مو جهت رفع موهای زائد از بین بردن قطعی و 100% موهای زائد نیست بلکه کاهش 70 الی 80 درصدی آن است که پس از اتمام دوره باید هر 6 ماه الی یک سال تکرار شود. قبل از انجام لیزر موهای زائد با یک متخصص پوست و مو مشورت کرده تا از لحاظ تشخیص نوع پوست و موی شما و تعیین حدودی تعداد و فاصله جلسات لیزر و همچنین تعیین فلوئنس ابتدایی لیزر برای شما اقدام نماید. لیزر موهای زائد برای خانم ها معمولا به 7 الی 8 جلسه که ماهی یک بار انجام می شود نیاز دارد و برای آقایان به دلیل وجود هورمون های مردانه معمولا دو برابر تعداد جلسات خانم ها طول خواهد کشید. هر چه رنگ پوست افراد روشن تر بوده و موها تیره تر باشند شانس موفقیت لیزر مو بالاتر خواهد بود.

تعداد جلسات در هر ناحیه

لیزر مو

لیزر مو معمولا در تمامی نواحی که دارای موهای زبر و تیره هستند موثر بوده و بهترین شیوه برای خلاص شدن از این موهای زائد است. آسان طب پیشنهاد می کند لیزر مو را در ناحیه هایی از بدن که به نوعی تحت تاثیر هورمون ها هستند مانند صورت، ناحیه تناسلی و زیر بغل تا چهار جلسه اول، بدون فاصله اندازی هر ماه یکبار، انجام دهید و پس از اتمام چهار ماه، فواصل را به یک ماه و نیم افزایش دهید. البته پیروی از صلاحدید متخصص پوست و مو و تصمیم گیری او درباره تعداد و فواصل جلسات لیزر در این امر لازم و ضروریست.

اجتناب از لیزر موهای نازک، روشن و کرکی

در بسیاری از موارد لیزر کردن موهای نازک، بور و کرکی منجر به ضخیم شدن آن ها شده و شما را دچار دردسر خواهد کرد. بنابراین از لیزر کردن موهایی با چنین خصوصیات پرهیز کنید. 

لیزر موهای زائد سفید

باید بدانید که لیزر کردن موهای زائد سفید رنگ هیچ اثری در از بین رفتن آن ها نخواهد داشت و این موهای سفید توسط دستگاه لیزر رویت نشده و بدون تغییر باقی خواهند ماند. برای از بین بردن موهای زائد سفید باید زیر نظر یک متخصص پوست و مو، روش درمانی الکترولیز را به کار برد که روشی دردناک و بسیار وقت گیر است. در غیر اینصورت باید به شیوه سنتی اپیلاسیون اکتفا کرد.

پرهیز از حمام آفتاب در طول دوره جلسات

گرفتن حمام آفتاب برای متقاضیان لیزر مو ممنوع است چرا که در اثر تغییر رنگ پوست به رنگ تیره، احتمال سوختگی یا تغییر رنگ در ناحیه لیزر شده زیاد می شود. بنابراین بهترین زمان برای انجام لیزر مو جهت رفع موهای زائد، فصل سرما بوده و در اینصورت می توان امیدوار بود که در اثر گرفتن حمام آفتاب دوره لیزر شما به تعویق نخواهد افتاد.

پرهیز از سولاریوم

لیزر مو

در طول جلسات لیزر موهای زائد از سولاریوم استفاده نکنید. چرا که درست مانند حمام آفتاب عمل کرده و در اثر تغییرات رنگ پوست به تیره، احتمال سوختگی و تغییرات رنگ پوست در ناحیه مورد نظر بیشتر می شود.

توصیه های مفید قبل از لیزر مو

√ لازم به ذکر است که اگر تصمیم به لیزر موهای زائد دارید این کار را حتما در یک مرکز مجاز و زیر نظر پزشک پوست و مو انجام دهید.

√ تا حد ممکن در طول دوره درمان جلسات خود را به تعویق نیندازید.

√ از هیچگونه کرم یا لوسیونی قبل از لیزر در ناحیه مورد نظر استفاده نکنید چرا که منجر به التهاب یا سوختگی خواهد شد.

√ در طی این دوره برای تمیز کردن موهای زائد از هرگونه روشی که موها را از ریشه بکند پرهیز کنید و از روش شیو کردن با تیغ استفاده کنید.

√ دو روز قبل از لیزر موهای زائد ناحیه مورد نظر را شیو کرده تا در روز لیزر نوک موها یک میلیمتر بیرون زده باشد.

√ پس از انجام لیزر طبق تجویز پزشک برای رفع التهاب پوست از پماد توصیه شده استفاده کنید.

√ در طی پروسه لیزر ممکن است سطح پوست شما دچار سوختگی یا تاول شود. برای درمان این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

 نکات مهم در لیزر موهای صورت

باید بدانید که رشد موهای زائد در صورت خانم ها در اثر اختلالات هورمونی به وجود می آید و باید برای درمان این مسئله علاوه بر لیزر موهای زائد به دارو درمانی زیر نظر پزشک موبوطه اقدام کنید. دو روز قبل از لیزر، صورت را شیو کرده و در روز لیزر تمامی مواد آرایشی از قبیل کرم پودر، پن کیک، ضد آفتاب یا هرگونه کرم مرطوب کننده و.. را از روی صورت شستشو داده و خشک کنید. پس از لیزر مو حتما از پمادهای توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید. در طی دوره درمان از کندن موها با موچین و هر شیوه مشابه دیگری پرهیز کنید.

استفاده از عینک مخصوص

لیزر مو

در هنگام لیزر موهای زائد، استفاده از عینک مخصوص که دفع کننده نور یا اشعه لیزر است استفاده کنید. به هیچ عنوان بدون عینک مخصوص در اتاقی که لیزر مو انجام می شود حضور نداشته باشید در غیر اینصورت ممکن است صدماتی جبران ناپذیر به بینایی خود وارد کنید.

لیزر مو در آقایان

معمولا بیشترین متقاضیان مرد برای لیزر مو ، آقایانی هستند با رنگ پوست نسبتا روشن که در ناحیه پشت بدن ( کتف ها و کمر ) دچار پرمویی ارثی هستند. تعداد جلسات لیزر موهای زائد برای این آقایان حداقل دو برابر تعداد جلسات خانم هاست تا این مسئله تا حد رضایت بخشی رفع شود. ناحیه مورد نظر باید دو روز قبل شیو شده و هیچگونه آفتاب سوختگی نداشته باشد. پس از لیزر مو از پمادهای تجویز شده توسط پزشک استفاده شود.

لیزر مو در ناحیه پیشانی

برای لیزر موهای زائد ناحیه پیشانی باید نهایت دقت را به خرج داد چرا که در اثر کوچکترین اشتباهی ممکن است اشعه لیزر به ابرو ها یا موی سر برخورد کرده و آنها را از بین ببرند. استفاده از کلاه مخصوص ضروریست و با بکار گیری یک آبسلانگ (چوب معاینه پزشکی)، روی ابروها یا رستنگاه مو را پوشانده، سپس لیزر را شروع کنید.

پس از اتمام دوره لیزر مو لازم است طبق صلاحدید پزشک موبوطه عمل نموده و هر 6 ماه یا سالی یک بار، یاد آور لیزر خود را انجام دهید. به این ترتیب می توان امیدوار بود که تا 70 الی 80 درصد موهای زائد از بین رفته اند.  

منبع: https://mag.asanteb.com   

‫1/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا