Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
قرص سیتالوپرام Citalopram ضد افسردگی و ترس – مجله آسان طب

قرص سیتالوپرام Citalopram ضد افسردگی و ترس

یکی از پرکاربردترین داروها برای درمان افسردگی قرص سیتالوپرام است. مکانیسم اثر این دارو مشخص است و بسیاری از پزشکان برای مشکلات روحی و روانی قرص سیتالوپرام را تجویز می کنند . اگر شما نیز باید از قرص سیتالوپرام استفاده کنید پیشنهاد می شود این مطلب از سایت آسان طب را با دقت بخوانید.

مشخصات دارویی قرص سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام
قرص سیتالوپرام (Citalopram) با نام تجاری و مختصر  Cipramil: L2 برای استفاده در بازار و داروخانه ها موجود است.قرص سیتالوپرام از دسته دارویی  ضدافسردگی و مهار کننده باز جذب سروتونین است. بد نیست بدانید که میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو  بسیار زیاد است. میزان وابستگی و اعتیاد به دارو نیز کم است. برای استفاده از قرص سیتالوپرام احتیاج به نسخه پزشک است و استفاده این دارو برای عموم آزاد نیست.
قرص سیتالوپرام  برای درمان بیماری افسردگی و اضطراب به کار می رود. این دارو به تدریج موجب بالا رفتن روحیه بیمار سبب افزایش فعالیت های جسمانی و بازگرداندن شور و علاقه نسبت به انجام فعالیت های روزمره در بیمار میگردد. این دارو با اشکال دارو قرص، قطره های خوراکی در دسترس است. هترین زمان مصرف دارو یک بار در روز صبح یا غروب می باشد و اندازه دوز مجاز مصرفی دارو برای درمان افسردگی (۲۰ تا ۳۰ میلی گرم) و برای درمان ترس و اضطراب (۰ ۱ میلیگرم در آغاز درمان و سپس به ۳۰ میلی گرم قابل افزایش است).

 

چگونگی تأثیر قرص سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام

برخی اثرات قرص سیتالوپرام  ظرف ۷ روز پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند اما اثرات کامل و مفید دارو ممکن است پس از ۲ یا ۴ هفته قابل احساس باشند. ضمنا اثرات ضد افسردگی این دارو ممکن است چندین هفته پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام داشته باشند. این دارو با افزایش میزان ترشح هورمون سروتونین در بدن باعث شادی فرد می شود.از این دارو برای از بین بردن ترس و فوبیا هم استفاده می شود.  این دارو را باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خانک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. مصرف این دارو را بدون مشورت پزشک قطع نکنید زیرا قطع نابه هنگام مصرف دارو ممکن است تار شدن دید را بدنبال داشته باشد اما اگر دچار با عبارت شدیدی همچون ضربان سریع قلب گیجی تشنج یا ظاهر شدن جوش گشاید مصرف دارو را قطع کرده و سریعا پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف قرص سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام

از عوارض معمول مصرف قرص سیتالوپرام تھوع یا  استفراغ و سوء هاضمه و اسهال اشاره نمود که با کم کردن دوز مصرفی می توان از بین برود. برخی افراد ممکن است پس از مصرف این دارو دچار خشکی عرق کردن بدن و اضطراب و بی خوابی و سردرد یا تار شدن دید شوند. نکات مهم در مصرف دارو: اگر دچار ابراضی و بیماری های زیر هستید حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید. اگر به بیماری صرع مبتلا هستید * * اگر مشکلات کلیوی یا کبدی دارید.  اگر به بیماری های قلبی دچار هستید.  اگر داروهای دیگری مصرف می کنید. بید بدانید که مصرف دارو برای زنان حامله چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود. مصرف دارو برای زنان شیرده چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد لذا اینگونه زنان بهتر است با پزشک مشورت نمایند. مصرف دارو برای کودکان مجاز نمی باشد. مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال با کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد. مصرف در افراد بالای ۶۰ سال چون دارو ممکن است موجب خواب آلودگی و تار شدن دید گردد لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند بهتر است هنگام مصرف این دارو از فعالیتهای مربوطه دست بکشند.

 

منبع: https://mag.asanteb.com

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52