Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
آشنایی با داروی متیل دوپا ضد فشار خون بالا – مجله آسان طب

آشنایی با داروی متیل دوپا ضد فشار خون بالا

یکی از مهمترین فاکتورهای زندگی سالم داشتن فشار خون نرمال یعنی حدود ۱۲ بر روی ۸ قلمداد می‌شود. فشار خون بالا معمولا عوارض بیشتری از فشار خون پایین را در بر دارد و در علم پزشکی بیشترین توجه را به خود اختصاص می‌دهد، بدین صورت که معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که از حدود سن ۴۰ سالگی به بالا مقدار فشار خون خود را به شکل مرتب اندازه‌گیری کنید تا در صورت دیده شدن کوچکترین علائم، درمان آن را آغاز کنید. شایان ذکر است که فشار خون بالا خطر احتمال سکته های قلبی و مغزی را به شدت بالا می‌برد. از همین رو در داروخانه‌ها انواع قرص‌های ضد فشار خون بالا مثل داروی متیل دوپا وجود دارد که پزشکان آن‌ها را تجویز می‌کنند. داروی متیل دوپا در گذشته و قبل از ظهور داروهای جدید جزء داروهای پرمصرف در این بیماری بوده که امروزه هم برخی پزشکان آن را تجویز می‌کنند و ما تلاش کرده‌ایم در ادامه‌ی مطلب اطلاعات مفیدی را از چگونگی تاثیر داروی متیل دوپا بر فشار خون در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

داروی متیل دوپا

مشخصات داروی متیل دوپا

قرص متیل دوپا (Methyldopa) که با نام های تجارتی و مختصر Aldomet نیز در داروخانه ها یافت می شود جزء مهمترین داروها از دسته دارویی ضد فشار خون بالا به حساب می آید که به دلیل اهمیت این دارو و طبق گفته پزشکان، میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو نسبتا زیاد و میزان وابستگی و اعتیاد به دارو کم اعلام شده است، همچنین باز هم به دلیل مهم بودن این دارو شما قادر به تهیه آن از داروخانه ها بدون در دست داشتن نسخه پزشک نمی باشید. جا دارد که در این قسمت از بحث، ذکر کنیم که داروهایی که نیاز به نسخه دارند را به شکل غیر قانونی و بدون نسخه تهیه نکنید تا مجبور به استفاده از داروهای تاریخ گذشته و فاسد نشوید.

داروی متیل دوپا در گذشته بطور گسترده ای برای درمان فشار خون بالا، مورد استفاده قرار میگرفت، اما در سالهای اخیر به دلیل وجود داروهای ضد فشار خون جدید، کاربرد خود را از دست داده است. اما با این وجود هنوز برای درمان فشار خون در بیمارانی که مبتلا به نارسایی کبدی هستند، مفید می باشد. ضمنا زنانی که حامله هستند و فشار خونشان بالاست می توانند از این دارو استفاده نمایند زیرا بر روی رشد نوزاد تأثیر منفی نمی گذارد. بهتر است که بدانید داروی میتل دوپا به شکل قرص می باشد و بهترین زمان مصرف دارو  ۲ تا ۳ بار در روز اعلام شده است، همچنین اندازه دوز مجاز مصرفی دارو در بزرگسالان (۵۰۰ میلی گرم تا ۳ گرم در روز) و در بچه ها با کاهش دوز مصرفی ضرورت دارد.

چگونگی تأثیر داروی متیل دوپا

داروی متیل دوپا

برخی اثرات این دارو ظرف ۳ تا ۶ ساعت پس از آغاز درمان با دارو، معلوم می شود، ضمنا این اثرات مدت ۶ تا ۱۲ ساعت و بعضی اوقات مدت ۱ تا ۲ روز پس از قطع مصرف هر دوز دارو، ممکن است در بدن دوام داشته باشند. به نظر می‌رسد که اثر این درو در کاهش فشار خون، به علت تبدیل آن به آلفا-متیل نوراپی‌نفرین باشد. آلفا-متیل نوراپی‌نفرین از طریق مرکزی سبب کاهش عبور جریان سمپاتیک و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید، زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو، ممکن است به افزایش میزان فشار خون، منجر گردد اما اگر دچار یرقان و ظاهر شدن جوش گشتید، مصرف دارو را قطع کرده و سریعا پزشک را در جریان قرار دهید. همچنین شایان ذکر است که داروی متیل دوپا را نیز مانند سایر داروها در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان قرار دهید و از تابش نور مستقیم آفتاب به آن جلوگیری کنید.

عوارض جانبی مصرف داروی متیل دوپا

داروی متیل دوپا

از عوارض معمول مصرف این دارو، می توان به خواب آلودگی و ناتوانی جنسی اشاره نمود، ضمنا اگر دچار افسردگی، کابوس، سردرد با کاهش میل جنسی شدید، پزشک را در جریان بگذارید. همچنین ممکن است عوارضی مانند تب، خشکی بینی، سرگیجه و تهوع نیز حادث شوند که در صورت بروز این عوارض باید تحت مراقبت پزشکی قرار گرفت.

نکات احتیاطی مهم در مصرف داروی متیل دوپا:

اگر به دردها و امراض زیر مبتلا می باشید، حتما قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان بگذارید:

اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید یا به بیماری آنمی (کم خونی) مبتلا گشته اید با پزشک مشورت کنید.

√ اگر مبتلا به آنژین می باشید و یا سنگ مثانه دارید و اگر از بیماری افسردگی رنج می برید و با داروهای دیگری را مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید.

√ مصرف دارو برای زنان حامله: خطری در بر ندارد.

√ مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

√ مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضرورت دارد.

√ مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال: کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضروری می باشد و چون این دارو می تواند موجب خواب آلودگی شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو، از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع:‌ https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52