Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
اکسی بوتینین کلراید Oxybutynin Chloride و درمان تکرر ادرار – مجله آسان طب

اکسی بوتینین کلراید Oxybutynin Chloride و درمان تکرر ادرار

معمولا با بالا رفتن سن در افراد عارضه های مربوط به سیستم ادراری نمود بیشتری پیدا می کند و البته ممکن است برخی به دلایل ژنتیکی از سنین پایین تر هم با بیماری های ادراری درگیر شوند. بی اختیاری و تکرر ادرار در افراد بزرگسال امری شایع است که در بسیاری از مواقع موجب خجالت فرد می شود اما خوشبختانه به دلیل پیشرفت سریع علم پزشکی سالهاست که این بیماری ها با داروهایی نظیر اکسی بوتینین کلراید قابل درمان شده اند. مکانیسم اثر اکسی بوتینین کلراید به طور کلی کنترل انقباضات و گرفتگی های مثانه است که از این طریق به کنترل ادرار منجر می شود. ما تصمیم گرفته ایم در این مطلب به طور اختصاصی از مشخصات و چگونگی کارکرد این دارو در درمان بیماری های ادراری صحبت کنیم.

اکسی بوتینین کلراید

مشخصات اکسی بوتینین کلراید

داروی اکسی بوتینین کلراید (Oxybutynin Chloride) که با نام های اختصاری و تجاری مثل Ditropan XL ،Cystrin ،Contimin در بازار و داروخانه ها به فروش می رسد را می توان در دسته ی داروهای درمان بیماری های ادراری قرار داد. اکسی بوتینین کلراید یکی از موثرترین داروهای درمان تکرر و بی اختیاری ادرار در افراد بزرگسال و درمان شب ادراری در کودکان محسوب می شود که با کاهش انقباضات مثانه باعث می شود مقدار حجم بیشتری از ادرار بتواند در مثانه نگهداری شود و همین امر موجب دیرتر خالی شدن مثانه توسط فرد مبتلا می گردد. اکسی بوتینین کلراید به شکل های قرص و محلول در داروخانه ها به فروش می رسد. طبق گفته ی پزشکان و متخصصان در صورت مصرف بیش از اندازه اکسی بوتینین کلراید عوارض بسیار خطرناکی بروز پیدا می کند اما این دارو جزو داروهای بدون اعتیاد محسوب می شود. یادآور می شویم که برای دریافت این دارو از داروخانه ها حتما نیاز به نسخه پزشک است و در این صورت این دارو برای عموم آزاد است. اعلام شده است که بهترین زمان مصرف اکسی بوتینین کلراید ۲ تا ۴ بار در روز و مقدار مجاز مصرف آن ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم در هر روز می باشد. البته ممکن است با توجه به شرایط بدنی هر فرد و تشخیص پزشک این مقدار کمی تغییر کند.

چگونگی تأثیر اکسی بوتینین کلراید در بدن

اکسی بوتینین کلراید

اکسی بوتینین کلراید مسدود کننده ی گیرنده های موسکارینی کولینرژیک بوده که با کاهش و توقف در مقدار انقباضات مثانه و شل کردن آن مانع از پر شدن زود به زود مثانه توسط ادرار می شود و فرد مبتلا قادر خواهد بود مدت زمان بیشتری ادرار خود را نگه دارد. جذب اکسی بوتینین کلراید به سهولت از طریق معده صورت می گیرد و سپس در کبد ما متابولیزه می شود و پس از تاثیر خود بر بدن از طریق کلیه ها دفع می شود. بد نیست که بدانید این دارو پس از میل شدن ظرف مدت ۱ ساعت تاثیرش بر بدن را شروع می کند و این تاثیرات تا ۱۰ ساعت پس از مصرف در بدن باقی می مانند. توصیه آسان طب و تمامی متخصصان به افراد این است که هرگز مصرف این دارو را ناگهانی قطع نکنند زیرا احتمال برگشت علایم بیماری بسیار زیاد است.

عوارض جانبی مصرف اکسی بوتینین کلراید

یکی از نکته های مهم در خصوص مصرف این دارو و کاهش عوارض احتمالی آن این است که در کودکان و کهنسالان مقدار دوز مصرفی کنترل و متعادل با شرایط فرد گردد زیرا مصرف بیش از حد این دارو فرد را در خطر ابتلا به بیماری آب سیاه چشم قرار می دهد. خشکی دهان، تهوع و استفراغ، یبوست، خشکی و داغی پوست از جمله عوارض احتمالی مصرف اکسی بوتینین کلراید می باشد که البته نمی توان گفت در همه ی افراد به یک شدت بروز پیدا می کند. ضمنا اگر پس از مصرف این دارو احساس کردید در بینایی شما تغییراتی صورت گرفته و یا حالت سردرد و گیجی دارید حتما و به سرعت با پزشکتان تماس بگیرید.

نکات احتیاطی مهم در خصوص مصرف اکسی بوتینین کلراید

اکسی بوتینین کلراید

اگر شما از بیماری ها و عارضه های زیر رنج می برید قبل از شروع مصرف این دارو با پزشکتان صحبت و مشورت کنید.

√ اگر دردهای مزمن کبدی یا کلیوی سراغ شما آمده است.

√ اگر از فشارخون بالا رنج می برید.

√ اگر به بزرگی غده پروستات مبتلا هستید.

√ اگر به هر نوع از مشکلات قلبی دچار می باشید.

√ اگر به شکل مداوم از باد فتق رنج می برید و یا بیماری آب سیاه چشم دارید.

√ اگر از زخم گوارشی رنج می برید و در نهایت اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید.

√ مصرف دارو برای زنان حامله: به دلیل اینکه ممکن است بر روی رشد کودک تاثیر بگذارد و هنوز هم اطلاعات مفیدی از مصرف این دارو در این دوران ثبت نشده است پس حتما از پزشکتان سوال کنید.

√ مصرف دارو برای زنان شیرده: در این خصوص با پزشک معالجتان صحبت کنید.

√ مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: کودکان زیر ۵ سال مجاز به مصرف این دارو نمی باشند و در خصوص کودکان بزرگتر هم حتما دوز دارو باید کاهش داده شود.

√ مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال: با توجه به دوز مصرفی مجاز بلامانع است اما چون این دارو موجب اختلالات بینایی می شود از کسانی که به کارهای مهمی مثل رانندگی می پردازند تقاضا می شود احتیاط کنند.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52