دارو ایزونیازید Isoniazid درمان کننده سل

دارو ایزونیازید برای اولین بار به عنوان مهم ترین و خط اول داروهای درمان سل در سال 1952 توسط محققان معرفی و عرضه شد. دارو ایزونیازید دارای وزن مولکولی کم و قابل حل در آب  است که از هیدرازه کردن اسید نیکوتینیک بدست می آید. یکی از محسنات این دارو حل شدن سریع آن در مایعات بدن و جذب راحت از دستگاه گوارش اعلام شده است. افراد مشکوک به بیماری سل با استفاده از دارو ایزونیازید در اولین بروز نشانه ها قادر به پبشگیری از این بیماری در مراحل اولیه می باشند. در این مطلب تلاش ما بر این است که در مورد مکانیسم اثر و بایدها و نبایدهای این دارو برای شما عزیزان صحبت کنیم.

 

مشخصات دارو ایزونیازید

دارو ایزونیازید
دارو ایزونیازید Isoniazid با همین یک نام تجاری در داروخانه ها و بازار در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد. این دارو جزو طبقه بندی داروهای درمان بیماری سل قرار گرفته و اعلام شده است که میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو بسیار زیاد و میزان وابستگی و اعتیاد به دارو کم می باشد. قابل توجه است که بدانید برای مصرف این دارو حتما به نسخه پزشک نیاز است و در آن صورت استفاده از آن برای عموم اشکالی ندارد. این دارو به تنهایی برای جلوگیری از بیماری سل و همراه با داروهای دیگر برای درمان این بیماری، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه درمان بیماری سل با این دارو ممکن است ۶ ماه طول بکشد، اما دوره کامل درمان با دارو، باید نه ماه تا یک سال ادامه داشته باشد.شایان ذکر است که این دارو به شکل های قرص، محلول، آمپول  در بازار موجود و بهترین زمان مصرف دارو معمولا روزی یک بار و اندازه دوز مجاز مصرفی دارو در بزرگسالان: ۳۰۰ میلی گرم در روز و در بچه ها مطابق وزن و سن آنها تعیین شده است.

 

چگونگی تأثیر دارو ایزونیازید

دارو ایزونیازید

همراهان همیشگی آسان طب: اثرات این دارو ظرف ۲ تا ۳ روز پس از شروع درمان با دارو، ظاهر می شوند. ضمنا این اثرات مدت ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی خواهند ماند. یاداوری می کنم که دارو ایزونیازید به راحتی از سیستم گوارش جذب و در کبد متابولیزه و سپس دفع می شود. همین نکته باعث می شود که کسانی که دارای مشکلات کبدی هستند با دقت بیشتری این دارو را مصرف کنند. رژیم غذایی مخصوص هنگام مصرف دارو بدین صورت است که چون مصرف این دارو ممکن است موجب نقصان و کاهش ویتامین B6 موجود در بدن گردد، لذا خوردن مکمل های این ویتامین در طی مدت درمان با این دارو، ضرورت دارد. یادمان باشد که این دارو باید در یک محفظه سر بسته در جای خشک و خنک، دور از دسترس اطفال نگهداری شود. ضمنا از تابش نور محافظت گردد. یکی از موارد خیلی مهم بدین صورت است که دوره درمان با این دارو را کامل کنید حتی اگر احساس بهبودی نمودید. زیرا ممکن است منشأ عفونت هنوز فعال باشد و قطع مصرف دارو منجر به عود مجدد علائم بیماری گردد اما اگر دچار اختلال در بینایی، ضعف عضلات، یرقان گشتید، مصرف دارو را قطع کرده و بدون درنگ با پزشک مشورت نمایید.

 

عوارض جانبی مصرف دارو ایزونیازید

دارو ایزونیازید

از جمله عوارض مصرف این دارو می توان به تهوع، استفراغ، خستگی و کوفتگی، ضعف و بی حالی، کرختی و سستی بدن، تغییر خلق و خو، ظاهر شدن جوش، اشاره نمود. شایان ذکر است که بگویم این موارد در همه ی افراد به یک شکل ظاهر نمی شوند و اغلب مواقع حتی یکی از این عوارض نیز دیده نمی شود.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو ایزونیازید

دارو ایزونیازید

اگر به دردها و امراض زیر مبتلا می باشید، حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید:

اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید یا بیماری دیابت دارید.

اگر در گذشته در نتیجه درمان با این دارو، دچار آسیب های کبدی شده اید.

اگر سنگ مثانه دارید و یا دچار عفونت HIV می باشید.

اگر قبلا به بیماری صرع مبتلا بوده اید و یا در حال حاضر داروهای دیگری را مصرف می کنید.

اگر چه معلوم نیست که این دارو برای رشد بچه ضرری داشته باشد، با این وجود بهتر است که بانوان باردار و زنان شیرده نیز چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد با پزشک خود مشورت کنند تا کوچکترین عارضه ای برای بچه و مادر بچه رخ ندهد.قابل ذکر است که در کودکان مصرف این دارو با کاهش دوز مجاز دارو، ضرورت دارد. مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال با احتمال خطر وقوع عوارض می باشد و استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است موجب نقصان و کمبود پریدوکین (ویتامین B6) موجود در بدن گردد، ضمنا خطر آسیب های کبدی را نیز بدنبال خواهد داشت.

 

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52