Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
چیتوسان چیست و تاثیر آن بر لاغر شدن – مجله آسان طب

چیتوسان چیست و تاثیر آن بر لاغر شدن

بلوکر های چربی و قند شیوه طبیعی برای کاهش جذب چربی و قند بدن افزایش مصرف فیبر به ویژه سبزیجات است. جایگزین های تجاری قند که از شیرینی مطلوب ولی بدون کالری برخوردارند زمان زیادی است که در سرتاسر جهان مصرف میشوند. هم اکنون، به نظر میرسد محصولات جدید به گونه خاصی در کاهش جذب چربی یا در جایگزینی چربیهای معمول موجود در غذا عمل می کنند. در طبقه بلوکرهای چربی، محصولات اولیه ساخته شده از نوعی فیبر که چیتوسان نامیده می شود مستقیما به چربیها پیش از اینکه جذب شوند، متصل شده و میزان پروتئین (یا پپتیدی) که به چربیها متصل می شود را بیشتر و به این ترتیب دفع آنها از مسیر هاضمه را افزایش میدهند. در طبقه دوم از جایگزینهای چربی، محصول اولئان (اولسترا) را مشاهده می کنیم. ادعا می شود تمامی این شیوه ها در کاهش جذب کالری به رژیم گیرندگان کمک می کند.

چیتوسان

چیتوسان چیست؟

چیتوسان، عصارہ پوست سخت خارجی اگزو اسکلتونهای صدف داران است.رشد این نوع ماده برای پاکسازی آب و دیگر مواد به ویژہ در صنایع غذایی گسترش یافته است. مکانیسم عمل به این شکل است که یک شارژ (بار) الکتریکی مثبت در چیتوسان وجود دارد که در جهت مخالف، مواد شارژ شده به وسیله آن را می کشد. مصرف نوع مشابهی از این فیبر در اروپا گسترش یافته تشخیص داده شد. چربیها و اسیدهای صفراوی به طور منفی شارژ می شوند بنابراین پیش از اینکه آنها بتوانند وارد جریان خون شوند به چیتوسان متصل می شوند.شیوه ای کاملا متفاوت در جذب و به دام انداختن چربیها، استفاده از عناصری است که در پروتئینهای خاصی یافت می شوند. آنچه که به عنوان هضم گلوبین نامیده می شود با عمل پروتئاز ویژه ای (پروتئینی که عملی هضم را انجام میدهد) شکل میگیرد. پپتید FM شاخه کوچکی از زنجیره پپتیدها است که هضم گلوبین را تکمیل می کند. ترکیب شیر گاو و پروتئینهای گندم از جمله موادی هستند که از جذب چربیها جلوگیری می کنند. این ادعا وجود دارد که هضم، جذب و سوخت و ساز چربیها با این مواد تنظیم می شود. پپتید دیگری که گفته می شود بسیار تاثیرگذار است، گلیکوماکروپپتید از پروتئین وی است.

بلوکر ها چه موادی هستند؟

چیتوسان

پروتئین دیگری نیز وجود دارد که عامل کلیدی در بلوکه کردن نشاسته است. چند سال پیش بلوکرهای نشاسته توجه زیادی به خود جلب کرند. یک بار FDA دستور داد که آنها را از بازار جمع کنند؛ با این حال، همچنان در بازار فروخته می شود، اما تا اندازه ای این ادعاها (یعنی بلوکه کردن نشاسته) کمتر شده اند.بلوکر نشاسته محتوی پروتئین فاسئیلامین است. فاسئولامین عصاره دانه فاسلوس والگاریس است. این موضوع که بلوکر قند در بازار موجود نیست، حقیقت ندارد. با این حال، جایگزین های قندی غیرقابل هضم مانند الکلی های قندی و مخصوصا آمینواسیدهای اصلاح شده، یا آنچه که تحت عنوان آسپارتام ساخته می شود به اندازه کافی در بخشی از صنایع بزرگ یافت می شوند. اگر بتوانیم جذب قند را بلوکه کنیم چرا جذب چربیها را نتوانیم. اولسترا ساختاری چرب مانند ولی فاقد ماهیت چربی است که تحت عنوان اولئان توسط شرکت پراکتر و جمبل به بازار آمد. اصل اساسی در این مورد ساده است: چربی ساده محتوی اسیدهای چرب است که به نوعی الکلی به نام گلیسرول متصل می شوند. در مسیر گوارشی، آنزیمهای متعددی با هضم این مواد سبب ورود آنها از دیواره روده به خون می شوند. با این وجود، در ساختمان اولسترا قسمت مرکزی بسیار بزرگ آن از ساکارز (نوعی قند) به جای گلیسرول ساخته شده است و اطراف این مرکز ۶ تا ۸ اسید چرب چیده شده است. در نتیجه، اولسترا مولکولی است بسیار بزرگتر از چربیهای نرمال و اسیدهای چرب که پیوندهای بین مولکولهای آن بسیار سفت و محکم است به شکلی که آنزیمهای هاضمه نمی توانند اجزای اسید چرب را از مولکول آن جدا سازند. از سوی دیگر، مولکول اولسترا خود بسیار بزرگ تر از آن است که بتواند از دیواره روده عبور کند. صنایع غذایی سالم، خوب یابد، سعی کردهاند تا اولسترا را برای ایجاد کاهش وزن تولید کنند.

رقابت داروی چیتوسان با دیگر بلوکر ها

چیتوسان

هم اکنون یک مهارکننده لیپازی (بلوکر هضم چربی) مشتق شده از کاسیا نومام میموسوئیدها در بازار موجود است. نشان داده شده است که این ماده (که اعمالی شبیه داروی کاهش وزن گزنیکال (اورلیستات) را عهده دار است) جذب ۳۰ درصد چربیها را در رژیم غذایی مهار می کند. در موارد تجربی،هیچ گونه آثار جانبی از این دارو مشاهده نشده است. از طرفی، تلاش های مستقیمی انجام نشده است که تایید کند آیا این مورد به خوبی سایر ترکیبات دارویی عمل می کند.برخلاف داروی تاییدشده کوئستران (کوله استایرامین) از سوی FDA، چیتوسان بیش از یک بار تست شده است. کوئستران اسیدهای صفراوی را از کبد پاک کرده و به گونه موثری میزان جذب کلسترول را پایین میآورد. چیتوسان به اسیدهای صفراوی کبد میچسبد، اما بیشتر به کلسترول رژیم غذایی و چربیهای دیگر متصل می شود. در رقابت شانه به شانه، داروی چیتوسان در کاهش جذب کلسترول موثرتر بود. با این حال، محققان قادر بودند، نتیجه گیری کنند که آثار کاهش لیپید چیتوسان می تواند شبیه کوله استایرامین باشد. چیتوسان به منظور کاهش جذب چربی از رژیم غذایی مصرف میشود. با این تاثیر، میتوانیم به رژیم گیرندگان اجازه دهیم بدون قطع مصرف چربی از رژیم غذایی، از یک رژیم کم چرب استفاده کنند.

اثر بخشی داروی چیتوسان

چیتوسان

به گزارش مجله پزشکی آسان طب یک تهیه کننده اروپایی چیتوسان گزارش داد که نتایج کاهش وزن در کسانی که چیتوسان را دوبار در روز میخوردند نسبت به گروه کنترل(گروهی که مصرف نمیکردند)، در دو هفته اول تقریبا پنج پوند و در دو هفته دوم نیز پنج پوند دیگر بود. همچنین اثار کاهش فشار خون با مصرف چیتوسان چشمگیر بود. در مقایسه با کوئستران، چیتوسان سالم و بی خطر است. با این حال، بعضی محققان استفاده طولانی مدت از چیتوسان را مورد سوالی قرار داده اند. استفاده اصلی از این نوع فیبر در ژاپن پاکسازی آب از فلزات و مانند این کاربردها است، ممکن است چیتوسان به مینرالها به خوبی چربیها در رژیم غذایی، متصل شود. همچنین بعید است که چیتوسان ویتامینهای محلول در چربی را از دیگر مواد مغذی تشخیص دهد؛ بنابراین احتمال دارد کمبود ویتامینهایی مانند E ،A و موادی مانند بتاکاروتن افزایش یابد. محققان ژاپنی ازمایشاتی روی حیوانات انجام دادهاند تا ببینند آیا مصرف چیتوسان در مقادیر بالا اثر منفی بر موقعیت ویتامین ها و مینرال های بدن به جا می گذارد یا نه؟ آنها دریافتند که جذب مینرالها به مقدار زیادی کاهش یافته و استخوانها با کمبود مواد معدنی مواجه شدند. از طرفی، کاهش سریع و محسوس نیز در میزان ویتامین E سرم به وجود آمد. به طور کلی ممکن است فرد بدبین بگوید که برای اینکه چیتوسان موثر واقع شود باید در مقادیری مانند منابع فیبر گیاهی، مصرف شود. یعنی اگرچه مصرف مناسب چیتوسان برای کاهش وزن دارای مزایایی است، اما این مزایا برای یک جایگزین فیبری بسیار ناچیز است.

منبع:https://mag.asanteb.com

‫3.5/5 ‏‫(10 نظر)‬

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52