امداد خودکشی و چگونگی نجات جان افراد

امداد خودکشی لحظه صفر و نقطه ای است که تنها راهکار پیش روی ما رسیدگی به مصدوم یا مصدوم بالقوه ای است که در حال انجام این عمل می باشد، اگر خودمان را در این شرایط یک واحد امدادی در نظر بگیریم باید بدانیم با چه موقعیتی روبرو هستیم، راهکارهایمان چیست و چگونه می توانیم به مصدوم بیشترین کمک امداد و نجاتی را بدهیم. با بررسی موقعیت های اصلی حوادث منجر به خودکشی در این مقاله، می توانیم عملیات امدادی را آموزش ببینیم، با ما همراه باشید.

امداد خودکشی

امداد خودکشی مصدومان دارویی

این مصدومان پس از مصرف مقدار بسیار زیادی از داروها که عمدتا داروهایی بر پایه مخدرهای خواب آور هستند دچار کرختی بدن، خواب آلودگی، بی حالی، درد شکمی، انقباض عضلانی، گیجی و هذیان گویی، کاهش شدید هوشیاری، ضربان قلب بسیار نامنظم یا کند و یا به شکل غیر طبیعی تند در بعضی موارد هم با تهوع و استفراغ همراه هستند. در اولین قدم با مشاهده فرد مصدوم و احتمالا بسته های متنوع دارو با اورژانس صحبت کنید، مامورین اورژانس پس از آگاهی از مواد مصرفی می توانند تا رسیدنشان به شما راهکارهایی پیشنهاد دهند امدادگران اورژانس با اطلاع از شرایط هر دارو امکان دارد که پیشنهاد نمایند تا زمان رسیدنشان مصدوم را وادار به استفراغ کنید اگر این توصیه انجام نشد هرگز این کار را نکنید. مصدومان این نوع وضعیت به دلیل مصرف داروهای مشخص، تنفس نامنظمی هم دارند پس سیکل تنفسی آنها پیوسته چک شده و هر دقیقه یک بار باز بودن مسیر هوایی آنها بررسی شود. اگر مصدوم توان صحبت کردن داشت از او بخواهید میزان و ساعت مصرف دارویی را که خورده به شما بگوید. به مصدوم فشار وارد نکنید، با او بلند صحبت نکنید و تلاش نمایید هوشیار بماند. در صورت بروز حالت تهوع مقداری از مواد بیرون ریخته شده از مصدوم را نگه دارید.

امداد خودکشی مصدومان حلق آویز شده با طناب

امداد خودکشی

این مصدومان با استفاده از ابزار دست، اقدام به خود کشی زده اند. این ابزار با فشار بر 2 نقطه عامل بالقوه مرگ است. اول مسیر هوایی فرد و دوم مسیر نخاعی گردن، به همین دلیل باید در مواجهه اولیه با این مصدومان بسیار با احتیاط عمل نمایید. در اقدام اولیه باید با احتیاط بسیار زیاد مصدوم را از حالت آویزان بودن بر نقطه گردنی رها کنید، کمی بی احتیاطی ممکن است باعث شکستگی گردن مصدوم و مشکلات دیگری شود. پس از پایین آوردن مصدوم او را باید در سطح تخت و محکمی بخوابانید و علایم حیاتی او را چک نمایید، تنفس و ضربان قلب مهمترین مواردی است که باید بررسی شود. اگر مصدوم ضربان و تنفس داشت به سرعت اقدام اولیه امدادی مانند گرم نگه داشتن مصدوم را انجام دهید و البته مراقب سر و گردن او  نیز باشید اما اگر مصدوم تنفس یا ضربان نداشت باید خودتان را برای عملیات CPR آماده نمایید.

به دلیل اینکه مصدوم از گردن آویزان بود باید گردن او را بررسی کنید در صورت وجود خون مردگی در محل طناب از پشت سر، شکل غیر طبیعی گردن و یا خود ادراری مصدوم می توانید به این تصور برسید که گردن مصدوم شکسته است و باید بسیار مراقب باشید پس با فیکس نمودن گردن عملیات CPR را شروع کرده و منتظر واحد امدادی بمانید.

خودکشی با پریدن از ارتفاع

امداد خودکشی

مصدومان این حوادث پس از افتادن، به شدت در معرض شکستگی های متنوع استخوانی هستند. به هیچ وجه نباید با واکنش سریع با جسم این مصدومان برخورد کرد. پس از بررسی نبض مصدوم در صورت وجود ضربان و تنفس باید با احتیاط بفهمید میزان شکستگی ها چه مقدار است، در این موارد داشتن تخصص برای این نوع  عملیات بسیار مهم است پس حتما به سرعت با اورژانس هماهنگ نموده و تنها در صورتی که مصدوم دچار ایست کامل قلبی و تنفسی شده می توانید با احتیاط او را CPR نمایید. 

امداد خودکشی مصدومان مواد شیمیایی 

افرادی که بوسیله داروهای شیمیایی مانند اسیدها، بازها، آفت کش ها و … اقدام به خودکشی می نمایند در معرض شدیدترین حملات قرار خواهند گرفت و متاسفانه این نوع خودکشی مرگ دردناکی به همراه دارد. به طور مثال قرص برنج یکی از مهلک ترین سموم آفت کش می باشد که برای فرد بالغ تا 500 میلی گرم کشنده و حتی استشمام بوی آن نیز فرد را به خطر جانی می کشاند. قرص برنج یا همان آلومنیوم فسفید ( Aluminium phosphide ) پس از ترکیب با آب و اسید معده با تجزیه شیمیایی بند فسفین خود را آزاد نموده و این بخش بسیار سمی از طریق خون وارد جریان بدنی شده و بر روی تمامی بافت های حیاتی بدن مانند کبد، کلیه، ریه و … اثر می گذارد. نکته قابل توجه در مورد گاز فسفین این است که با انتشار در بدن حالت مقاوت در برابر درمان ایجاد می کند و فرد در هوشیاری کامل و با درد بسیار، لحظه به لحظه مرگ خود را تماشا می نماید. از علایم شایع آن که پس از 30 دقیقه ظهور می نماید اسهال، استفراغ شدید، ورم معده، بوی ماهی گندیده از دهان که می تواند شبیه بوی سیر هم باشد که بوی آشنای گاز فسفین است. از لحظه مصرف تا حداکثر 6 ساعت علائم ظاهر و کامل شده و متاسفانه فرد فوت می نماید. شما به عنوان امدادگر باید بدانید حتی بالا آوردن مصدوم قرص برنج به دلیل رهاسازی گاز فسفین بسیار خطرناک است پس کاملا احتیاط نماید. مصدومان داروهای شیمایی باید به سرعت به اولین مرکز درمانی آورده شوند تا بوسیله لاواژ معده و یا استفاده از ترکیبات درست و تخصصی بتوانند جان مصدوم را نجات دهند.

امداد خودکشی مصدومان مواد مخدر

امداد خودکشی

مصدومان این گونه مواد البته با نگاه به شیمی مواد مصرفی دارای حالات متفاوتی هستند، عده ای از مصرف کنندگان با اوردوز شدید به حالت تشنج بسیار بالا و تهوع دچار می شوند. در این دسته، مصدومان با خواب عمیق و سنگین روبرو هستند و در عده ای امکان سرخوشی فراوان به وجود می آید، در هر 3 حالت شما باید بدانید مهمترین کار تماس سریع با اورژانس و انتقال مصدوم به بخش ریکاوری مصدومان می باشد.

چند نکته کلیدی 

  • در امداد خودکشی با هر دسته و شکلی باید بدون هیچ استرس و هیجانی با مصدوم مواجه شویم. اکثر مصدومان این حوادث پس از انجام خودکشی به شدت پشیمان و مضطرب اند و این عامل خودش کشنده خواهد بود پس تمام سعی تان را بنمایید که خونسرد باشید. 
  • مصدومانی که قصد خودکشی دارند و در لحظه انجام این عمل با شما مواجه می شوند را تحریک نکنید. مصدومانی که قصد پریدن دارند را غالبا می توان با دادن احساس اعتماد کمی معطل کرد و فضایی برای گفت و گو ایجاد نمود، فرد در حال خودکشی نیاز دارد که به او اهمیت داده شود پس واقع بینانه به او این احساس را بدهید که برایش اهمیت قائل هستید. 
  • اقدامات کلیدی در عملیات امداد خودکشی نیاز به هوشیاری و سرعت عمل دارد. پس بدون فوت وقت قبل از هر اقدامی مسئولین امدادی را خبر نمایید.

اگر بتوانیم همدیگر را درک کنیم، به ناراحتی هم احترام بگذاریم، سعی کنیم که به هم کمک نماییم و همچنین اگر بتوانیم همدیگر را شاد کنیم، مهربان باشیم و وظایف انسانی را مقدم بر هر چیز بدانیم می توانیم کمتر شاهد این گونه حوادث باشیم. آسان طب امیدوار است با زندگی سالم و پر انرژی در کنار یکدیگر، شادی برای هم به ارمغان آوریم.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫1/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا